25-02-2013, 10:52 PM
hannover_dk Skrev:Den var vel ikke til mig, og jeg har i tråden lige lidt højere givet hvad jeg TROR kan være årsagen til et ganske flot come back for mekaniske ure. Man skal jo har med, at antal mæssigt sælges der mange flere kvartsure, som bare hver især koster meget mindre end hvert mekaniske ur - så antal langt flest kvarts, værdi - flest mekaniske - målt på produktion i Schweiz - japan kunne forrygge noget, men ikke i forhold til salget i Europa TROR jeg
vh
Nej det var et svar til Kalle.
Ift. dit svar længere oppe, så kan jeg godt gætte mig til at det for folk herinde har noget med følelser, charme og teknik at gøre. Men det jeg er interesseret i er nok at forstå det der reelt skete i firserne som reddede nogle af de gamle konservative firmaer, altså det der gjorde at efterspørgslen og priserne på mekaniske ure igen steg.
Kvartstilhængere har jeg ofte hørt sige at det er det mest veludførte marketingsfremstød i verdenshistorien som følelses- og adfærdsmanipulerede mange mennesker til at købe ure til mange gange højere pris for værker som i præcision mv. ikke kan hamle op med kvarts. Andre vil nok sige at det er nonsens.
Jeg kunne godt bare tænke mig noget mere "bag om" viden om dette aspekt i horologiens historie.
Sent from my iPhone
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)