Longines Flagship
Tio Malo Skrev:
Citat:En vintageurmager i København fortalte mig engang, at Longines ikke var populær i Danmark fordi vi ikke kan udtale Longines . Jeg ville dog gerne eje et Jaeger LeCoultre, selvom jeg heller ikke kan udtale det ordentligt
Viste i forøvrigt at Dronningen hvert år giver en udvalgt garder netop et Longines ur.
Det kunne have været mig - og på trods af at jeg var bag disken i vintagebiksen i årvis, er jeg ikke en urmager. Men påstanden om at folk ikke kunde udtale navnet har jeg skudt ud mange gange Icon_e_wink
Bortset fra dronningen, stort set hver gang diplomater købte ure, var det Longines. Og vi havde en del konsulater som kunder. Jeg prøvede at spørge dem for grunden - fik aldrig et fyldestgørende svar.

Ang. urskiver synes jeg nu at deres Flagship- og retromodeller har en skivedesign som er helt i sin egen klasse !
Hvad angår udtale af forskellige urmærkers navn, har det været en kilde til stor flid på diverse urfora. - F.eks. på Timezone, der har følgende guide: Some Pronunciation Help, Please...
Men ak!!! - lydskriften er skrevet, med henblik på engelsk udtale. For vi danskere, bliver det noget i retningen af, "Her er en ubekendt størrelse X, lad os kalde den Y, hvorefter vi siger Z"

I det hele taget har den engelsktalende verden stort besvær med udtale af franske luksusmærker, som f.eks. i nedenstående klip:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KDYTN32F6vU[/youtube] How to Properly Pronounce Brand Names (I klippet er korrekt udtale efterfulgt af en "plingeling-lyd")
Her er det særligt fornøjeligt, at spole frem til minut 2:41, hvor en "ældre udbrændt cigar" (omtrent på min alder) - bare stormer korrekt gennem testen.

Tilsvarende kan Youtube være en hjælp ved udtale af "Longines"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QO33xkk9hMM[/youtube] How to Pronounce Longines (Watches)

Lad endelig være med at søge på Youtube, "How to Pronounce Jaeger leCoultre" - Det går glimrende med "Jaeger"; men herefter lander udtalen i hampen.

Ligefrem, at bortvælge et urmærke, fordi udtalen er vanskelig - synes jeg er, at gøre for meget ud af det.
På den anden side kan man jo også - ligesom her på forum - opfinde et nyt ord, når man synes "lynette" lyder for åndssvagt.
Så siger man bare "krans" (uden i øvrigt at forholde sig til, om det er vanille eller laurbær).

Til støtte for de, som synes, at det lyder kikset, at kalde bilens hjul for "dæk" - vil jeg foreslå "rundingerne".
Er man mere for et engelsk inspireret ord, kunne man anvende "doughnut" - De er jo også runde, hule og med et hul i midten.
At det vil komplicere dialogen, betyder næppe det mindste for de, der i forvejen anvender ordet "krans".

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Beskeder i denne tråd
Longines Flagship - af Speedy - 16-05-2009, 03:53 PM
Re: Longines Flagship - af baun - 16-05-2009, 04:16 PM
Re: Longines Flagship - af hannover_dk - 16-05-2009, 05:12 PM
Re: Longines Flagship - af Stenbukken - 17-05-2009, 09:49 AM
Re: Longines Flagship - af Magnum - 17-05-2009, 10:55 AM
Re: Longines Flagship - af hannover_dk - 17-05-2009, 11:47 AM
Re: Longines Flagship - af Speedy - 17-05-2009, 03:21 PM
Re: Longines Flagship - af hannover_dk - 17-05-2009, 04:51 PM
Re: Longines Flagship - af Speedy - 17-05-2009, 05:11 PM
Re: Longines Flagship - af Bro - 19-05-2009, 12:25 AM
Re: Longines Flagship - af Stefan Garvig - 19-05-2009, 04:18 PM
Re: Longines Flagship - af Peter - 20-05-2009, 02:21 AM
Re: Longines Flagship - af Geodoc - 12-04-2014, 08:05 PM
Re: Longines Flagship - af TioMalo - 13-04-2014, 10:04 AM
Re: Longines Flagship - af Geodoc - 13-04-2014, 11:22 AM
Re: Longines Flagship - af TioMalo - 13-04-2014, 03:37 PM
Re: Longines Flagship - af Geodoc - 13-04-2014, 04:14 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)