06-02-2014, 11:19 AM
KKO Skrev:Hej alle,Hej KKO - Dejligt ur du har fået i kikkerten, og god årgang
Jeg søger lidt hjælpe fra folk der er mere inde i det end jeg. Jeg er blevet lidt forelsket i Speedmaster, og særlig et fra 69´selvfølgelig.
Er der nogen steder på uret man kan se produktionsdatoen/året? Man kan så vidt jeg ved på bagkassen, men den kan jo i teorien blot skiftes?
Det drejer sig om et 145.02269ST
På forhånd tak for hjælpen
Det eneste sted på en Speedmaster (af den årgang) du kan finde information om produktionsåret, er værkets serienummer.
Det er først meget senere (så vidt jeg husker efter årtusindskiftet), at Omega graverer urenes serienummer på kassen.
I så tilfælde står serienummeret graveret på bagsiden af hornet kl. 7.

Her ses: Speedmaster kaliber 861, dog med delrin bremsen (part 1726), der først kommer efter 1981.
På billedet ses serienummeret i værkets periferi, på ganghjulsbroen.
I "dit ur" kan kronografbremsen godt være en delrinbremse; men den er så skiftet senere.
Som du rigtigt bemærker, kan bagkassen være "bastarderet" eller udskiftet; men den er kun præget med ref nummeret.
Værk/serienummeret kan datofæstes med: Chuck Maddox: "Omega Serial Numbers by Year..."
De forskellige ændringer/modeller, kan ses i: Chuck Maddox: "History of the Omega Speedmaster"
Det mere "sublime" studie af bagkassens originalitet, kan (måske) findes i: "Mission 5" - Japansk(sproget) side, der kan anvendes som billedopslag
God jagt, og "keep us posted"
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)