Status over 2013 ..... og hvad så fremover ?? Jeres bud !!
I min verden var urforum.dk for et par år tilbage det bedste forum i DK. Der var dengang synlige kapaciteter, som dækkede alt hvad den videbegærlige urentusiast måtte have spørgsmål, forundren o.s.v. Det var en fornøjelse at dengang se nye ansigter tage til sig og selv efterhånden "vokse" og tage aktivt del i debatten. Nogle fordybede sig i selve mekanikken, andre i design og udtryk, yderligere andre i samlerværdi o.s.v. Hoppede man dengang ind på hovedforum, så var der stort altid aktive tråde som dækkede ethvert behov. Men sådan er det desværre ikke længere:( Hverken på urforum.dk eller på urdebatten.dk!

Det er meget muligt at der er mere aktivitet på urdebatten.dk, men det er stort set det samme som der skrives om på begge fora, og der er uendeligt langt mellem tråde som jeg finder interessante. Det er ikke min opfattelse, at nye urentusiaster har samme tilgangsmuligheder til at erhverve sig f.eks. basal viden om teknikken bag om et urværk, og hvad måske endnu værre er, heller ikke har interesse der for, end da jeg i sin tid blev medlem her på forum.

Jeg kan naturligvis kun tale for mig selv, men hvis min urinteresse alene skulle hænge på en andenhåndsviden om standardurværk fra ETA, - jo, det kan du roligt købe, det kan enhver urmager servicere med bind for øjnene, jamen så ville den nok være flygtig og dø hen. Som hobbyist/entusiast vil jeg mere end blot rollen som forbruger, jeg vil forstå, jeg vil lære, jeg vil kort sagt selvstændigt tage stilling til og vurdere alt som omfattes af min interesse. Jeg var så heldig at dette ikke blot var muligt dengang på urforum.dk, men nærmest selvfølgeligt hvis man bevægede sig ud i en aktiv rolle i de forskellige tråde. Med tiden indså man at begrebet urnørderi var så bredt, at enten fastholdt man en overordnet interesse, eller lod man passionen bestemme og fandt en niche/hylde, som man byggede på.

Tråde som: Hirsch-rem på ref.xxx.xxx no go eller?, er den type tråde som er tidstypiske i dag. Som jeg ser det er det begrænset hvor længe tråde af denne type kan bære og udvikle et forum, - don´t get me wrong, det er fine tråde at supplere op med og forbrugerens omgang med uret er naturligvis lige så vigtig, som dybere indsigt i urets bestanddele. Det gamle forum indeholdt lige dele af alt, lige fra remskift til tech-talk om skruebalancer o.s.v.

Well enough dreamin´ down memory lane, så lad os hive kronen ud og skrue tiden frem til de spæde skridt ind i 2014. Hvor er vi og hvor vil vi hen? hmm, allerede i denne tråd må jeg bare konstatere at gamle bekendte, der ihærdigt har jaget flittige skribenter som JLC-jacob, watchfreak, willy, og Kurt Brøndum m.fl. på porten (alle som på hver sin vis berigede forum), for sidenhen at forlade den synkende skude, som de selv har været stærkt indvolveret i at pløkke huller i, med deres jammerlige pigefnidderi, - gud hjælpe mig stadigvæk spøger i kulissen og endda med den frækhed ikke at lægge skjul på at de helst så dette forum nedlagt. Hallooo!! vagt i gevær!!! skal det stå få lov til at stå upåtalt hen?!? To whom it may concern! Hvis i ikke ønsker at være at en konstruktiv del af at genoprette dette forum til fordums styrke, så står vi ved en skillevej, hvor i hvertfald VI skal videre, skal I ikke også?

Så her er nogle indspark fra min side som forhåbentligt kan starte processen:

pkt.1 design, funktion and the sort - Lad det være som det er nu, der andre ting som er laaangt mere presserende at få gjort noget ved, bl.a. noget så grundlæggende som indhold. Lad det ikke blive til endnu en historie om at operationen lykkedes, men patienten døde...

pkt.2 Indhold..., har vi sovet i timen? nej ikke engang, der har for såvidt slet ikke været nogen time (undervisningstime forstås!). Fokus har alene været på et årelangt fnidder. Der har kort sagt ikke været snakket, diskuteret og undervist i alt for lang tid. Derfor er den horologiske udvikling gået fuldstændig i stå. Kapaciteterne er her, både urmagere, quartzeksperten, samleren o.s.v. Det drejer sig om at fange de nye brugere og sikre et horologisk fundament, der kan sikre en bred debat med en minimum af horologisk indhold. Det hjælper ikke længere at vente på at de sætter interessante spørgsmål og udviser forundren. Dertil er skuden for vandfyldt til at det nok retter sig med tiden, det gør det ikke!

pkt.3 to cool for school?? Nej det er ingen af os, og nu tilnærmer vi os sådan set sagens kerne. Hvilken urnovice ville ikke være beæret af at dele kateder med en ekspert?? hvad enten det er urmageren, der beriger os med hvad der får et urværk til at "tikke" (mekanisk som quartz), samleren som deler tips og tricks om hvordan man starter en fornuftig samling eller noget helt tredje?

pkt.4 hvordan?? Tematisk opfriskning er vejen frem. Jeg forestiller mig at man opstiller en realistisk tidshorisont for hvornår "flokken" er tilbage på sporet, d.v.s. har nogenlunde styr på hvad der vender op og ned i et ur. Bemærk, jeg siger IKKE at vi alle skal rende rundt og lege urmagere:), men blot at vi får diet nok til at kunne stå på egne vakkelvorne ben, og derfra lade vores urinteresse spire i den retning den nu måtte tage.

Willy kom i sin tid med ganske velfungerende idé, - brand of the week. På samme måde kunne jeg forestille mig, at der blev startet en overordnet tech-tråd, hvor f.eks. balancen, hjertet i værket blev gennemgået. Tech-tråden bør ikke være debattråd, men fungere som inspiration til debatter på hovedforum, og som let tilgængelig reference for fremtiden. Den er kortfattet og neutral, men giver læseren den fornødne indsigt i funktion og samspil med resten af værket. En kortfattet og præcis gennemgang af balancens udvikling, f.eks. tilbage fra cylinderværket. Om justeringsmuligheder, præcision, materialevalg o.s.v. Ved neutral forstås at tech-tråden ikke tager stilling til hvad der er at foretrække, men blot påviser karakteristika. Men udfra dette ugentlige, månedlige, eller hvad der nu i situationen passer bedst, rejste tema i tech-tråden, balancehjulet, kunne der køre debatter på hovedforum, hvor subjektive vurderinger fordres. Her ville synspunkter som at jo Glucydurbalancen har da som materiale givet væsentligt bedre præcision som følge af at materialet er væsentligt mindre følsomt for temperaturudsving, mens andre f.eks. ville synes at meget håndværk er gået tabt fra den bimetalliske åbne skruebalance. Her kan og skal følelserne få frit spil i en god debattone. Nu fik jeg hurtigt skimmet igennem, hvad jeg har skrevet i pkt.4, og lad mig så lige slå fast at temaet: balancehjulet, selvfølgelig kun ville være et af alle de fornødne temaer til vi fik dækket det basale i forståelsen, hvordan et urværk fungerer.

pkt.5 efter samme skabelon som i pkt.4, kan der oprettes referencetråde for samlere, urtypeinteresserede, komplikationsinteresserede (normalt løber vi mænd skrigende væk når vi hører ordet komplikationer, specielt hvis der er hunkøn involverede), horologiske komplikationer af den rare slags forstås;)

well, det var så mit indspark:) Mon ikke nogen af vores kapaciteter på forum vil skænke lidt af deres fritid til at realisere et stærkt comeback?
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Status over 2013 ..... og hvad så fremover ?? Jeres bud - af makita - 08-01-2014, 06:52 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)