Omega Speedmaster 1992 + et par andre spørgsmål
Kjaer Skrev:... Jeg undrede mig over, hvorfor 861-værket var ilde set i samlerkredse? Jeg umiddelbart ikke fundet meget materiale på dette online?
... når man ikke kan finde noget om emnet på nettet, så bruger man bare Omega-Linkcentralen: Chuck Maddox: Speedmaster "Moonwatch" Movements

Kort fortalt er kaliber 321 værket i det oprindeligt NASA-testede ur. Senere modeller er udrustet med kaliber 861. 321 er et kolonnehjulsværk, mens 861 er knaststyret.
Horologisk er 321 en fornemmere konstruktion i sammenligning med 861, der er enklere og indeholder færre dele.

Samlere retter derfor opmærksomheden mod 321, der både horologisk og oprindelsesmæssigt opfattes som "måneuret"

Så er der alle afarterne af 861, f.eks. 863, der er beregnet til Speedmasters med glasbagkasse.
Ligeledes 1863 er beregnet til glasbagkasse; men er rhodiumplatineret i stedet for gyldent.

Slutciffer "3" betyder: Til glasbagkasse.
Indledende ciffer "1" betyder: Rhodiumplatineret.

Personligt ville jeg foretrække en 1863 med glasbagkasse. Så kan man se det smukke værk, og have den glæde dagligt.
Foretrækker man en 321, må man jo nøjes med at ens urmager ser på det smukke værk en gang hver 7-10 år.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Omega Speedmaster 1992 + et par andre spørgsmål - af Geodoc - 30-11-2013, 05:15 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)