21-02-2013, 03:20 PM
Black Seal Skrev:Fed video - Oris er smæk for skillingen.
Lige et billede:
De fleste af deres ure benytter sig af solide værker, som I min verden sagtens kan måle sig med de som Mads kalder "high-end" - sjovt vi stadig går og kategoriserer hinandens ure - skjult snob faktor![]()
, hvis I spørger mig. For hånden på hjertet så er de ure ikke pengene værd, men de har en anden effekt!
Når man nu taler pris..., hvad er det så der gør, at man vil give så mange penge for et Rolex, som laves på maskine, frem for et mindre mærke som laves i hånden?

Har lige smidt et billede af et Oris værk op til sammenligning med et Patek. Jeg kan godt se forskel, men prisen er så også en faktor 10 dyrere, så det ville da være underligt andet. Jeg benytter ikke low-end, mellem-klasse og high-end for at være snobbet, men der er bare klasse forskel om man vil det eller ej.
Jeg forstår ikke hvorfor ordet snob altid kommer ind over her? Er man snobbet fordi man kan lide godt håndværk frem for samlebåndsværker? Hvis nogen kan fortælle mig hvor man får samme finish, konstruktion og komplikationer til en halv pris er jeg MEGET interesseret i at høre det. Faktum er desværre bare at INGEN kan levere high-end konstruktioner og finish til mellem-klasse pris
Om det ene eller andet er pengene værd er jo meget individuelt. Manden med en mobil tlf med ur som eneste tidsviser vil mene et 500 kr. Seiko ikke er pengene værd, hvor Seiko ejeren så vil mene at et 10.000 kr. Oris ikke er pengene værd, mens Oris ejeren så ikke mener et 100.000 kr. Patek ikke er pengene værd, osv., osv. Hver sine lyster og jeg syntes faktisk det er snobbet og arrogant IKKE at acceptere og anderkende denne forskel på subjektive holdninger og værdier i de ur-valg vi individuelt træffer. Så er det et fedt om man snobber opad eller nedad
/Mads

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)