11-08-2013, 02:07 PM
willy Skrev:... Orwell was a great writer , with great understanding of human nature . But i doubt very much he would use a lot of time on a spelling or grammar mistake
Willy, nu tråden alligevel er flyttet en del væk fra fokus, så lad mig lige kommentere netop det, du skriver. For jeg tror helt afgjort, du har uret. Jeg er overbevist om, at de fleste, der lever af at skrive, for det første er meget bevidste om deres sprog og for det andet gør alt, hvad de kan, for at skrive korrekt. Må jeg have lov til at drage et Piet Hein gruk ind her. Det er på hukommelsen, så det kan være, det ikke er præcist, som Piet Hein skrev det:
Why do bad writers win the fight?
Why do good writers die in need?
Because the writers who cannot write
Are read by readers who cannot read.
En af mine venner har netop lavet en ny hjemmeside, hvor han gerne vil sælge forskellige ting, og han spurgte mig om et par detaljer i den forbindelse. Han kender mig udmærket og ved, at jeg kan være lidt pedantisk - det kan vi faktisk have lidt sjov med ind i mellem. Men han blev alligevel lidt venskabeligt stødt, da jeg bl.a. kommenterede, at jeg havde fundet et par stavefejl, f.eks. den klassiske med et et manglende nutids "r". Om han så vil gøre mere ved det, ved jeg ikke. Men på mig virker det altså frygteligt irriterende, når jeg ser noget, der er stavet forkert. Selv i en SMS. Og selvom jeg ved, at jeg måske nogen gange er lidt hurtig med at dømme andre på den baggrund, kan jeg altså ikke bare lave om på, at jeg er sådan.
Lad mig lige nævne et andet eksempel: Min hustru foreslog på et tidspunkt, at vi skulle bestille en bestemt rejse på nettet, og jeg klikkede mig igennem forskellige oplysninger. Og på siden med rejsebetingelser var der en række mindre og større stavefejl. Det alene er nok til, at jeg ikke vil handle med det bureau.
/Bjørn.
Bare en flok Rolex'er - plus det løse! - seneste billeder på https://www2.hapsengewesen.net/bjorn_e58/

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)