Empires end with a whimper not a bang
Det er muligt, det ikke er demokratisk - og dog: Vores Grundlov, som netop bestemmer Kongehusets forhold, er i sig selv demokratisk vedtaget. Og nu ved jeg godt, at jeg går efter manden (dig, Willy), og ikke efter bolden, men jeg håber du tilgiver mig: Du skrev tidligere i denne tråd, at du ikke stemmer og aldrig har stemt; det er da heller ikke demokratisk! Jeg ville have meget stor forståelse, hvis du i den sammenhæng havde skrevet, at du ikke kan stemme, fordi du lever i et andet land, end dit fædreland. For netop det forhold er faktisk udemokratisk.

Men lad ikke mig dvæle mere ved det og vende tilbage til Kongehuset. Det er som sagt den del af vores Grundlov, og det er ikke bare en lille del - det er en meget tydeligt integreret del. Det vil derfor kræve en væsentlig grundlovsændring - eller måske revolution - at ændre dette. Så hvor nogen måske lidt optimistisk tror, at vores kongedømme erstattes af en republik, så tror jeg ikke at det kommer til at ske i nogen overskuelig fremtid.

/Bjørn.
Svar

Beskeder i denne tråd
Empires end with a whimper not a bang - af willy - 24-07-2013, 07:04 PM
Re: Empires end with a whimper not a bang - af bjorn_e58 - 27-07-2013, 03:01 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)