09-06-2013, 08:23 PM
ThorUp Skrev:Alaska navnet har sin oprindelse som udviklingsprojektets "tys tys"-navn; men er dog inspireret af Alaskas lave temperaturer.Geodoc Skrev:Selv har jeg netop solgt min X-33 gen2 - men det er fordi jeg har noget endnu mere "sært" i kikkerten. (begynder med "Z")Så tror jeg nok jeg ved hvad det er for noget der begynder med et Z![]()
Med venlig hilsen - Geodoc
PS: Den er forresten temmelig fed, den der røde djævel fra "Alaska". Er vi ude i noget med, at man har dupleret knapperne så man kan trykke (og ramme dem) iført store handsker, som sikrer ens hænder mod kulden (i Alaska), eller er jeg helt forkert på den? Jeg har faktisk ikke set den røde sag, før du viste den frem her på siden.
F.eks. hed udviklingsprojektet for Constellation Marine Chronometer, "Elephant", som også er blevet kælenavnet for Marine Chronometer (ses i min signatur).
"Den røde djævel" er termoindkapslingen, der holder balance mellem ind- og udstrålet energi i det tomme rum.
I det tomme rum er der intet stof (man skal faktisk rejse mange tusinde km for at træffe et molekyle af noget som helst) og det betyder, at der intet er til at moderere ind- og udstråling.
Det vil sige, at en eksponeret side kan blive overordentlig varm, og i skyggesiden vil en overflade udstråle al energi, og dermed blive ekstrem kold.
Så den er god nok med handskerne; men det er rumdragtshandsker.
Alaska'ens stilelementer er ikke tilfældige. Netop den rødeloxerede farve viste sig bedst til jobbet.
Urskivens (nærmest pang)hvide farve skyldes, at den er malet med titaniumshvidt, der netop anvendes når noget nærmest skal være "hvidere end hvidt".
Det forsøgtes også med Zinkhvidt; men titaniumshvid viste sig mere holdbar.
Der er ingen sorte cifre på skiven, da de risikerer at blive for varme ved stor indstråling.
Lad os vende tilbage til hovedpersonen i tråden, og nyde et billede af værket:

Kronografens tandhjul i indgreb. Kilde: Magnums indlæg om Speedmaster med kaliber 1863
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)