hjælp til at finde mit første Omega ur 15.000,-
Ej nu kan jeg sgu ikke holde min kæft - Sorry to say. En nybegynder beder om råd indenfor Omega og prisrammen 0-15.000 og nogle af os anbefaler så tilfældigvis den/de samme Seamaster modeller, af den simple årsag at flere af os syntes det er smukke og tidløse Omega modeller, som er vandtætte og kan holde til lidt af hvert. Der er ingen der konkret siger at det skal være et dykkerur. Jeg anbefaler ikke hverken 2254 eller 2234 fordi det er dykkerure.... Udelukkende fordi de er smukke, tidløse, bundsolide, billige at skrue i og holder værdien godt.

Straks er vintagefolket på banen og begynder at himle op at vi andre altid vælger moderne dykkerure og om at der findes den ene og den anden vintage model som er åh så fin og kan erhverves for så og så meget.... Hold nu drenge.... At anbefale/foreslå en nybegynder at bevæge sig ud i noget så giftigt som vintage Omega, hvor der KAN være masser af faldgruber og frankenwatches og hvor det kræver en smule indsigt at spotte om noget er oprindeligt eller sammensat af flere forskellige ure, er ikke bare useriøst, men også uforsvarligt.

Folk har en tendens til at være farvede af egne interesser indenfor en bestemt genre af horologi og råder derefter, og mister derved objektiviteten samtidig med at de glemmer trådstarters forudsætninger (eller mangel på samme) for at bedømme om noget er godt eller skidt. I dette tilfælde har trådstarter formentlig ingen, udover den viden han har tilegnet sig gennem dette forum. Så tilråder folk bare det/de ur man SELV ville gå ud at jagte/købe, uden omtanke for at en nybegynder ikke har en kinamands chance for at bedømme et vintageur på lige vilkår med én som er "gammel i gårde"... MIT råd om at købe en 2234 eller en 2254 er ikke affødt af en personlig interesse for dykker Omega og specifikt disse modeller (De fleste ved at jeg er Rolex mand) men blot fordi trådstarter selv angiver Omega som det ønskede udgangspunkt - Så vurderer og råder jeg derefter. Havde det bare været et ur i 0-15.000 kroners klassen der var blevet spurgt om, så havde mit råd ikke været hverken Omega, Rolex, IWC eller noget andet "kendt" brand.

Vintage er og bliver for kendere og først noget 99% tør bevæge sig ind på når man har tilegnet sig lidt viden omkring mekaniske ure generelt....
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: hjælp til at finde mit første Omega ur 15.000,- - af MortenKN - 16-05-2013, 07:24 PM
Re: hjælp til at finde mit første Omega ur 15.000,- - af MortenKN - 24-05-2013, 08:19 PM
Re: hjælp til at finde mit første Omega ur 15.000,- - af MortenKN - 24-05-2013, 10:07 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)