Som Fugl Føniks - Selvgjort er velgjort... - FINITO..!
Ohøj I lige sindede ur- øh... chronometer-mennesker Icon_e_wink

Så er der faktisk vilde nyheder. Det er ikke 100% færdigt. Endnu... Men land begynder at klart at kunne skimtes i horizonten!

Denne gang kunne der laves lidt på navigationscomputeren a.k.a. elektronikken...

İmage
Hvad skal jeg sige...? Boller fra Kohberg!
Eller jeg kunne også bare sige at nu er elektronikken så godt som færdig (altså færdigkonstrueret Icon_razz). IC'erne endnu ikke genmonteret, men de har heller ikke holdt flyttedag, skal lige tørre ordenligt efter printet er vasket rent for flusmiddel.
Undersiden skal også lige have en gang loddelak for god ordens skyld.

Af ændringer kan nævnes:
  • 74HC4060 kredsene strømforsynes nu via den 3v spændingsregulator, HT7130A-1, jeg bestilte til oscillatoren, men fandt ud af ikke var egnet dertil. Årsagen er at så kan motoren få jævn torque uanset batteriernes restkapacitet - og dens egetforbrug er en dråbe i havet. Af samme årsag fordoblede jeg kapaciteten til motorkoblingen da jeg synes styrken var for svag med kun 3 x 3,3 µF.

• DS32KHz strømforsynes nu fra en variabel spændingsregulator, SP6200EM5-ADJ. Ikke den jeg synes virker som den mest optimale at bruge når man ser i databladet, men det var den jeg kunne finde og det lader dog til den er ganske fin i praksis. Jeg lægger ud med at prøve at se hvor præcis chronometret er ved 2,7 volt forsyning til oscillatoren. Både spændingsregulator og DS32KHz kan ved stuetemperatur gå noget længere ned end databladet giver udtryk for, så det tegner forhåbentlig til rigtig god justering - men det vil tiden vise når det er helt samlet. Læg mærke til multiturn-trimmeren - giver mulighed for extrem god justering hvis blot ikke DS32KHz er for hurtig ved lavest muligt forsyningsspænding - her skal drejes synlig modsat de typiske trimme i ure der forandre hastighed vildt blot man kigger på dem.

• Tænk, rodeskuffen havde sq en 0,22 F backupkondensator på lager fra noget skrot, det er den runde "mønt". Så ser vi hvor længde den holder sig frisk, det er i hvert fald en ægte Elna så kvaliteten er i top. En test viser at der overhovedet ingen problemer er at skifte batteri uden det går i stå, hvor mange minutter det er med næsten flade batterier ved jeg ikke, men længe nok - og desuden er god skik jo i sådan en holder at skifte dem én af gangen.

• Der er nu kun én tantal og den sidder direkte i parallel med batteri og backupkondensator. Jeg er lidt paranoid med at bruge tantaler til afkobling efter en regulator da jeg er usikre på om de er så kortslutningssikre, så her bruger jeg film-typer selvom de fylder mere.

Synes faktisk printet er blevet ret flot og vellykket taget i betragtning det er et universal/prototype-print. Der kunne måske godt være små layout optimeringer, men uanset hvordan sådanne IC'er layoutes så er der altid baner der skal krydses og valg der skal tages med om det skal være indgangs- eller udgangssignaler og/eller strøm der skal være mest bøvlede at lede videre.

İmage
Undersiden af printet. Læg især godt mærke til den sorte "gnalling".

İmage
Et nærbillede af gnallingen hører sig da til! Helt uvant med at skifte/lodde små SMD-dimser er man da heldigvis ikke, så det lykkedes faktisk meget godt at håndlodde den selvom SP6200EM5-ADJ er i et lille bitte SOT-23-5 hus. Findes desværre ikke i DIL8, det havde ellers været lækkert. Læg også mærke der måtte kradses noget af universalprintet for at hver ben på regulatoren kan tilgås.

Så mangler der stadigvæk...
  • Loddelak på bagsiden for god ordens skyld, så opstår der heller ikke krybestrømme der især kan være af betydning ved den justerbare regulator.
  • Print monteres i kassen og alt forbindes.
  • Sekundviser skal have endnu engang signalsort da 1. omgang lige knapt dækkede.
  • Der skal laves en skive.

Til skiven har jeg købt hundedyrt specielt laser-printer fotopapir(!) Det er meget fint og flot i overfladen - langt flottere end alm. kopipapir - det skal nok få et flot professionelt look. Så det håber jeg bliver godt og ikke falmer til total beige-gul. En smule gulligt gør ikke noget, bare det ikke er for voldsomt.

To be continued...

Lars Skrev:Hej Morten.
Det glæder mig du kom til fornuft og gik til en glarmester.... Icon_e_biggrin
så slipper du goså for statisk elektricitet med rigtig glas...
Det begynder at se godt ud.
Tak tak.
Jo, man lærer da noget undervejs Icon_e_wink Som jeg skrev, min første indskydelse var at lave det af plexiglas, men lærte at det er gør man ikke hvis et stykke rigtigt glas egenligt er bedre - som i det her tilfælde. Mit normale indtryk af håndværkere, at det har de nok ikke udstyr til at lave noget rundt og hvis de har så koster set kassen. Gang på gang synes jeg småting jeg har skulle have haft lavet (vandhane skiftes, drypper og i den dur) eller nogen jeg kender - så bliver det bare hurtigt dyrere end man synes det burde være. Så en pris på under 35 kr. for en sådan skive må jeg sige jeg er vildt imponeret at de vil lave den så billigt, jeg havde troet at de havde sagt stik mig 100 kr, så havde jeg da stykket dem det uden at blinke og stadig syntes det var vildt billigt. Men det er måske montering osv. der er det dyre i vinduer eller hvad de nu propper cirkulære skiver i? Nu skulle jeg jo blot bruge et rundtstykke, det var det eneste de skulle lave.
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Som Fugl Føniks - Selvgjort er velgjort... - af McAllan - 12-01-2013, 05:31 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)