Som Fugl Føniks - Selvgjort er velgjort... - FINITO..!
Geodoc - du kan være helt rolig, jeg skal nok fortsætte når jeg har noget mere Icon_e_wink

Ikke at jeg lige har noget jeg synes jeg vil vise billeder af, men jeg har faktisk fundet ud af lidt. Og det kan være der skal ændres lidt i konstruktionen...

Dvs. noget har jeg ændret. Jeg kom i tanke om om ikke det var lidt federe med 2 tryk-knapper end 1 tryk og 1 fjederbelastet vippe. Den oprindelige kontruktion havde også den egenskab, at afhængig af state på 1x og 4x udtaget, så kunne polatiteten skifte meget hurtigt og der blev derved sprunget 2 sekunder på mindre end 1/4 sek. Ikke at konstruktionen ikke kunne bruges, jeg synes bare det var en øjebæ og ændringen var meget minimal.
Desværre så var hullet til den større vippekontakt boret, så jeg fandt nogle større trykknapper i roddekassen. De er også mere behagelige for fingrene, omend måske knap flotte - men det er jo en smagssag.

Jeg har haft det hele kørende en dags tid på 2 celler - målte 3.0 v ret præcist.
Og det lader til at over 24 timer, så vindes der nok til at det lige nøjagtig kan ses. Hmm... Det var jo ikke så godt Icon_razz
Skal man tro databladet, så vil den faktisk også vinde i omegnen af 1 PPM (guderne må vide hvad tolerancen er i forhold til grafen i databladet) ved 3 volt. Og 1 PPM er jo faktisk lige knap 0,09 sek/dag, det bilder jeg mig selv ind man godt kan se, 32 sek på et helt år. Det passer også med at når jeg har forsøgt at justere de to ældste Glashütter, så skal der gå nogle dage før 8 sek/år kan ses.

Så det jeg forestiller mig skal ske - må se hvor jeg kan skaffe delene fra...
En justérbar low quiescent current LDO spændingsregulator. Så kan oscillatoren få meget præcis spænding. Og et multiturn trimmpotentiometer, så er det finregulering der vil noget. Jeg overvejer så om ikke det hele skal forsynes fra regulatoren eller kun oscillatoren. Der er fordele og ulemper ved begge dele. Fordelen er at urværket vil få samme styrke indtil batterierne er flade, ulempen at oscillatoren måske påvirkes af støj fra den lidt større impuls når værket bevæger sig. Men ok, det er måske negligerbart, ved 3 volt er DC strømmen gennem spolen 8 mA og så stor vil den slet ikke være i praksis, dels pga. dens impedans og dels pga. at så stor strøm kan der slet ikke gå fra 74HC4060 ved 3 v ud, uden at vide det vil jeg gætte på peak 1 max 2 mA. Jeg kunne også bare bruge 2 spændingsregulatorer, men der er jo trods alt et lille strømforbrug pr. regulator. Måske de bestilte HT7130-1 kan bruges dér så. De har nemlig så lav quiescent current at det er uden betydning. Den regularbare jeg har kig på har lidt højere forbrug, men håber ikke det er så meget at et sæt AA ikke vil kunne holde det kørende 1 år uden ændringer i stabiliteten. Potentialet er jo i hvert fald imponerende - det er Seiko QM-11 bevis på (gad godt vide hvad spænding de giver oscillatoren, men så skal jeg prikke hul i den lak det har fået) og med en multiturntrimmer så burde den kunne slå den afhængig af hvor meget man gider justere.
Spændende hvor jeg kan bestille fra, den mulige er ikke at få på eBay. Alle de store distributører/forhandlere med kæmpe udvalg kræver efterhånden et CVR nr. (formentlig fordi ikke gider opfylde købelovens betingelse vedr. salg til private - hey, de her to modstande, de skal byttes...!) for at man kan få lov at købe Icon_e_sad

Her i weekenden vil jeg se om ikke jeg kan få lavet lidt på kassen. Få lavet den ramme alupladen skal monteres på. Må se hvor langt jeg kommer.
Rent elektronisk så er udsigterne til at det bliver færdigt først engang efter nytår når jeg får fat i en passende regulator.
Glarmesteren åbner også først efter nytår, så visere og skive bliver også først færdig derefter. Ingen grund til at lave det færdigt nu og så skal være så forsigtig med det, så er det bedre at kunne lave det færdigt på én gang og så skal der ikke ændres mere på den mekaniske del.

Nok engang: To be continued...
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Som Fugl Føniks - Selvgjort er velgjort... - af McAllan - 29-12-2012, 05:18 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)