Som Fugl Føniks - Selvgjort er velgjort... - FINITO..!
Takker, glæder mig I synes det er interessant Icon_e_smile
I hvert fald, så er det jo en lidt anderledes ur-tråd end sådan er flest... Icon_e_wink

Også i dag er der sket små fremskridt. Bevares, der er stadig et stykke vej, men det begynder da at ligne noget...
Jeg har søgt nettet tyndt efter et passende drejespoleinstrument. Det skal åbenbart ikke være let, for det skal være både lille og pænt. Det kan være jeg dropper det i første omgang.

Det leder mig nemlig til næste punkt... Batteriforbruget. Det kræver lidt snilde at måle hvor meget det bruger med urværket da jeg kun har alm. multimeter og de er ikke glade for impulserne, de må glattes gennem modstande og kondensator for at få et mere nøjagtigt billede. Men pt. er tomgangsstrømmen, dvs. for oscillator og 2 stk. binære tællere det helt vildt astronomisk store tal af ca. 10 µA. Sagt på en anden måde, så er IC'ernes egetforbrug på godt og vel 90 mAh på et helt år. Til sammenligning er der over 2500 mAh i et alkaline, så det hele afhænger faktisk af hvor meget der går til urværket. OK, der kommer så lige en ca. 3 µA oveni når spændingsregulatoren kommer i - næppe noget der vælter regnskabet Icon_e_wink

İmage
Hvis der ikke lige pt. kommer en batterimåler i, så er pladen faktisk færdig. Pladen er filet til og det er paskram med få 10-dele mm at give af Icon_e_biggrin Alle huller boret, lige klar til montering. Der mangler noget at montere pladen på nede i kassen, så jeg kom lige nogle møtrikker ned den kunne stå på for at få en idé om det færdige look. Det begynder jo at ligne lidt Icon_cool

Vippekontakten til venstre er fjederbelastet og er den man sætter urværket til quad speed "catch up".
Stop er den lille røde knap til højre.
De tre huller til højre for batteriholderen er til ledningsgennemføring til viserværket. Tre huller for at ledningen kan holdes fast - det skal i nok få et se Icon_e_wink

İmage
Sådan ser kassen ud indvendig. Der skal bygges en ramme rundt i kanten, som pladen kan spændes fast på.

İmage
Bagsiden af pladen med elektronikken monteret, men dog på ingen måde med nogen tilslutninger.

İmage
Her er sket to ting. Som jeg nævnte i mit første indlæg, så knækkede den pladen med serienummeret da jeg to den af for at rense kassen - jeg var ved at rive håret af mig selv. Et gæt er skruerne har været spændt hårdt og med tiden er opstået en usynlig revne. Heldigvis, så er det en plasttype som modellim binder godt på, så den blev limet på et andet stykke tyndt plast - ligeledes en type modellim binder godt på. Og ja, den rager lidt længere ud og er hvidt rundt i kanten (det kan evt. males sort) og der er synlige hårfine revner. Men alt i alt, så synes jeg nu det blev repareret rigtig godt. Og herregud, et par hårfine revner bidrager kun til kassens patina. Hmm ja, det er sandt. Jeg må lære at blive en bedre fotograf. Kameraets blitz får kassen til at se noget mere hærget ud end den rent faktisk er. Efter den blev renset for støv og snavs ser den faktisk flot ud. Ikke ny, men flot brugt patina vs. "trashet patina".

Anden ting der er sket er at der er blevet lavet nogle propper til hullerne. Noget passende messing lå ikke lige for, så de blev lavet i noget hårdt ædeltræ (eftersigende Wengé, men jeg ved det ikke 100%, så skarp er jeg ikke til sorter). Jeg spekulerer nu som en gal på om jeg blot skal lakere propperne med alm. lak eller give dem guldspray og dernæst lak - så vil de nemlig passe til låget, hmmm....

En sjov detalje. Låsen knaste og pev. Da alt skulle renses skulle den selvfølgelig også. Den fik med vand og sæbe, blev motioneret indsmurt i sæbe og dernæst skyllet også under motionering. Den går nu som silke(!) Blødt og lækkert, ingen knas og piven og når lågen lukkes ned glider den lige så stille til siden - klik! Man skulle tro den har fået fedt el. olie, men det har den overhovedet ikke. Jeg overveje at give den lidt, men tænkte så at det nemt kommer til at misfarve træet.

To be continued...
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Som Fugl Føniks - Selvgjort er velgjort... - af McAllan - 27-12-2012, 10:35 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)