17-12-2012, 03:28 PM
Jens Skrev:På watchuseek - Omega forum er der en ret (på det forum) respekteret urmager, som har samlet sine synspunkter om emnet service: How often to service a watch - a watchmaker's viewHej Jens.
Måske det har interesse..
Mvh Jens
Ja, det er meget interssant, at vintageure af særlig høj kaliber som Omega Speedmaster med 321 værk og også ældre 25 - 40 årige Rolexsportsure, bør have service indenfor max 10 år uanset om de bruges 1/3 af tiden eller fuldtid, fordi olien tører alligevel selv uden brug, mens der narturligvis ikke er slid på urets olie når det ikke går. Men hovedgrunden til denne service er ifølge AL, at reservedele til disse ure er meget kostbare. Selve the mainplate er meget dyr og kan forøge serviceudgifterne med 30 - 50 %.
Til gengæld siger han også at ure der er under 20 år gammle kan nærmest blive ved med at gå til de går i stå og udgifterne til service stiger ikke.
Det er rigtigt det med at AD forhandlere ofte har den høj pris til at begynde med hvor de iregner at udskifte en del ting, men det AL snakker om at de skifter ting og ikke tager hensyn til en kundes ønsker er typisk for Rolex USA der stort set ikke engang vil røre et Rolex over 30 år gammelt. Til gengæld er nye batterier til Rolex Oyster Quartz og trykprøvning gratis hos dem. Herhjemme tager de 400 - 600 kr. for det.
Klarlund vil stor set have det samme for service uanset om du ønsker at polere uret eller ej under service. Jeg har ikke mødt andre AD herhjemme der har den politik. En typisk besparelse ved Ragnar var 400 - 800 kr. hvis du ikke ønskede uret poleret.
Det var frygtlige billeder AL kunne visse på misrygtede ure. Nogle havde misrygtede deres ure pga udvidenhed fordi uret gik godt men var slidt og beskidt indeni. Andre havde den tese at don´t broke don´t fix. Godt nok viser det sig jo ifølge AL at hos ure i alderen 10 - 20 år gamle og som ikke er speciale betyder det ikke så meget. Almindele Rolex og Omegaure foreksempel. Men mht. servicepris, så at gå til en uautorisrede med et Omega Speedmaster der skal have reservedele i sig og et, magen til, der ikke skal have nye reservedele er der naturligvis forskel på i pris. Som Kronos og en anden nævnt urmager (glemt navnet), som jeg ringede til angåede service på et Omega Speedmaster cal. 321 sagde, så var service på selve uret kun 2.500 kr. og så kom reservedele på uret hvis det blev nødvendigt. Klalund regnede med en pris på 7.000 - 10.000 på uret alt efter stand. De 3 uafhængide jeg ringede til ville have 2.000 - 3.000 mindre, da de fandt ud af hvilke dele, der mest sandsynligt skulle skiftes. Så prisforskellen behøves ikke være meget stor, synes jeg, om du går til en AD eller ej, hvis der skal skiftes en del ting i uret. Oftes skiftes fjerederen på vintageure sagde "urhmageriet" i Århus. Jeg synes ikke om man giver 4.000 for service eller 7.000 kr. afskrækker mig, hvis de extra 3.000 kr giver mig vished om at de dele, der udskiftes er spritnye og ikke andre gode brugte dele. (dette eksempel er på Omega Speedmaster med 321 cal. værk). For mig handler det om tryghed og for mig handler det om at mindske risikoen for problemer op til 5 - 8 år efter service og det vil jeg gerne betale for. Man behøves ikke have mange penge for at have den indstilling, men når man ofre 10.000 - 40.000 kr på et ur, gammelt eller nyt, vil jeg ikke cutte corners. Håber ikke jeg lyder snoppet ha,ha.
En trejde ting som AL skrev kan jeg se er at hans olie, bare det er 2 år gammelt i en flaske, skal de 2 år trækkes fra serviceintervallerne grunder oliens smørreegenskaber forværes. Utroligt nok, men ja. Olie kan se fint ud og ikke beskidt fordi det ikke er brugt, men er det forekslempel 5 år gammelt, har tensiderne i olien slet ikke samme værdi mere og olien tører en del hurtigere. Iøvrigt har jeg har set nogle få Rolexværker hos Ragnar, da jeg tit kom hos urmageren Jan, der nu er gået på pension. Han vidste mig hvorledes at fabrikken ikke altid fik smurt uret med nok olie, hvorfor at nolgle dele blev udskiftet allerede efter 4 år. Typisk klinkehjul.
Ja, der er ingen simple svar på det med service, men som John Dowling (engelsk Rolexexperts), engang sagde. Et nyserviceret ur skal/bør give en helt troublefree running for 5 years. Alt efter 5 år var usikkert, og sådan bør et simple svar nok være ved servicespørgsmål.
VH
Nicholas

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)