13-12-2012, 11:07 AM
willy Skrev:A watch that can be used as a daily watch and dress watch .
There are of course many watches that fit this catagory, so i will try to narrow the field a bit .
1. Service costs must be reasonable, within 5.000 kr.
2. It must be able to be used for swimming with a depth rating of at least 100 meters
3. It must be able to slip under the cuffs of a dress shirt.
4. It must look strong and elegant at the same time
5. It must not cost more than 50.000 kr. New or Used price
6. It must keep its value fairly well .
7. It must be able to still look good even after quite rough use
Willy
Alle kriterier undtagen det med at svømme med uret, kan jeg godt acceptere som relevante for de fleste som bruger deres ur "til det hele". Jeg tror at mange (de fleste) tager uret af når de svømmer og sikkert også når de går i bad.
Men ellers ganske fornuftige kriterier. Efter min mening passer de så på stort set alle mine Vintage Omegaer i stål, som ikke lige har et hammerautomatik værk, så der er jo nok at vælge imellem.
Spørgsmålet bliver så: Hvad rammer bedst? Altså hvilket ur tager jeg på der kunne score højest samlet på ovennævnte kritterier?
Jeg tror dette kommer tættest på:

1. Serviceomkostninger: 1000 kr hvert 15 år
2. Vandtæt: Det er vandtæt nok til mit brug. Går fint med på jagt og til hundetræning incl. vandapportering, opvask, gåture i alt slags vejr osv.
3. Op under skjortemanchetten: Det er meget komfortablet - især med Natoremmen, som jeg dog nok ville skifte til en mørkebrun mat, blød strudserem hvis uret skulle bruges til alt.
4. Stærkt og elegant: Det er jo lidt en smagssag, men jeg mener det udstråler robusthed og er samtidig ikke for dominerende til at være elegant. I min verden er et meget synligt ur ikke "elegant" men nærmere "flot". I min termonologi betyder elegant, let, enkelt, smukt osv. Ingen dykkerure er efter min mening egentlig "elegante". Og det er et Seamaster Chronostop heller ikke Torden
5. Under 50K: Min har kostet 2 K + service, ny skive og visere og så burde jeg købe et nyt glas og som sagt en god rem = under 5K
6. Holde værdien: Jeg tror på at den koster noget mere om 10 år, men det er svært at spå - især om fremtiden
7. Blive ved med at se godt ud: Det er efter min mening et ur som vil se godt ud også når det er hærget. bare glasset er pudset og remmen er pæn.
Og så lige en kommentar til om man kan bruge det ene eller andet ur til jakkesæt. Det kommer jo an på resten af personen og hvilket jakkesæt vi taler om. Til den rette person og det rette jakkesæt kan et dykkerur se fint ud - til en anden person i et andet jakkesæt kan det se kikset ud. Jeg bruger det aldrig, men jeg bruger gerne et Chronograf:
Dette har jeg båret til en nydelig grå habit, sorte sko og bælte de seneste dage:

Og er jeg ovre i varmere farver er dette en favorit:

Speedmaster og navitimer bruger jeg oftere når jeg bruger jakke og bukser (altså ikke habit) og med lidt mere spræl i skjorten også. Og her kan jeg også godt finde på at bruge et dykkerur
vh baun
Se min samling og profil
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)