Første automatiske ur. Tips og tricks?
swarnich Skrev:Hej horologer,

Jeg har lige erhvervet mig mit første automatiske ur - og hvilken fryd, det er.

Dog er jeg nybegynder (som emnet også antyder), og har tænkt på om, der er nogle tips og tricks, der er værd at kende til. Her tænker jeg primært på vedligeholdelse, optrækning, synkronisering etc. etc.. Generelt alt, der kan få uret til at køre så "smooth" som muligt, og som måske også kan forlænge levetiden på uret.

Derudover er der månefase på uret, men jeg har lidt svært ved at lure den funktion. Der er indikationer fra 0 - 29, som må være måne-måneden, men der er ingen viser, så hvordan skal de aflæses?

Jeg har vedhæftet et billed, så der også er noget visuelt at gå efter.

tak for det.

//simon
Hej Simon. Tillykke med det pæne ur.

Et godt råd med disse automatikse i den billige ende er at lad være med at, stresse optrækningsmekaniskmen mere end højst nødvendigt. Med det mener jeg at når uret er trukket helt op, skal du nok ikke være aktiv for fuld skrue med det i flere timer hver dag efterfølgende. Jeg har haft 2 Inexure inde til rep., hvor urfjederen gik amok og uret vandt 3 - 6 timer på et døgn hvert døgn. I begge tilfælde havde kunden ved sit arbejde som sprøjetemaler trukket uret helt op på 2 timer (efter 30 - 40 timers stilstand) og forsatte med hæftig aktivitet i 5 timer efterfølgende. Det gjorde han i 5 måneder og så gik værket i stykker. Han fik ny værk iht garentien og 3 måneder senere skete det samme igen. Desværre dækkede garentien ikke efter 2. gang, da han også havde oversprøjtet uret med maling.

Jeg har selvsamme ur og der er reserveindikator i det, så jeg kan se hvornår det er trukket op. Jeg går med det 1 - 2 uger om måneden, og det har gået fint i 2,5 år nu. De fleste går 2 - 4 år (også selv om du går med det hver dag), hvis man passer på ikke at stesse værket. Men man skal accepreter over den periode en afvigelse på helt op til 30 sekunder i døgnet. Ofte på tabersiden.
VH
Nicholas
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Første automatiske ur. Tips og tricks? - af Stenstrup - 06-12-2012, 05:02 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)