FaceBook - en døgnflue eller en keeper? - sig noget!
langeland Skrev:Jeg synes det er påfaldende at det dem der ikke har en profil på facebook der kender mest til alle ulemperne Icon_rolleyes
Det synes jeg osse er påfaldende; men fornemmer en bagved liggende "dem og os" attitude, som vi har været dejlig fri for. Lad os blive ved med det.

Personligt har jeg foretaget en cost/benefit analyse, der har givet et andet resultat, end Langeland's.
Om ikke at have en Facebook konto, og udtale mig om emnet, forbeholder jeg mig retten til: "At kritisere, at et æg er råddent, uden selv at kunne lægge et frisk".
Eller supplerende henvise til Æsop's fabel om: Ræven, der mistede sin hale

I min indledning lagde jeg ud med:
Når jeg er forbeholden overfor FaceBook, skyldes det ikke de mange fabelagtigt gode egenskaber og muligheder, der ligger i den kommunikationsplatform.
Der er så mange iøjnefaldende muligheder og fordele, at det burde være en Win Win; men beklageligvis springer ulemper og risici ikke så åbenbart i iøjnene, at ret mange forholder sig til dette.

Det er naturligvis beklageligt og trist, såfremt jeg - eller trådens udvikling, har medført behov for, at Facebook brugere på individplan har følt sig kaldet til at forsvare denne brug.
Jeg har forholdt mig til, om Facebook som massefænomen er fremmende for vore kommunikationsevner. Ikke om kommunikationskvalitet- eller mængde på individplan.

Kresten Schultz-Jørgensen konstaterer, ved censur af mange hundrede eksamensopgaver, at kommunikationskvaliteten er hastigt på vej nedad, og at massekommunikationen er skyldig.
... det synes jeg er særdeles betænkeligt.

langeland Skrev:... holder selv forbindelse med familie og venner der er spredt over hele landet, ja til tider over hele kloden, smart og ganske gratis Icon_e_wink
Langeland
Det er et godt eksempel på individuel og kvalitativ anvendelse af Facebook; men "ganske gratis"?

khbk Skrev:Jeg er fx altid skeptisk over for "tjenester", som er "båret" af kommercielle interesser.
... og den skepsis er rettet mod, at det ikke er "ganske gratis". Omkostningen er bare ikke "sedler ud af tegnebogen" (i første omgang).
I anden omgang, skal de kommercielle interesser nok "få listet lidt op af tegnebogen", ved hjælp af den subliminale seduction, der ligger i filterboblen.

Lad mig skærpe synspunktet på den internetbårne sociale massekommunikation:
Det har taget menneskeheden et par millioner år, at udvikle kommunikation fra gryntende "like & dislike" lyde, via mange opståede kulturer, over de klassiske filosoffer, reformationen til den moderne videnskabs grundlag: "Tese, Antitese - Syntese"
... det er muligt, at de sociale massekommunikationskanaler, kan bringe os tilbage til udgangspunktet på ca. 100 år.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: FaceBook - en døgnflue eller en keeper? - sig noget! - af Geodoc - 29-11-2012, 09:48 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)