FaceBook - en døgnflue eller en keeper? - sig noget!
Godt indlæg Hannover, navnlig da det kontrasterer og sætter min meget forbeholdne attitude i skarpt lys.

Navnlig hæfter jeg mig ved: .... men det er som med så meget andet - det skal bruges lidt med omtanke
Her er det jeg forundres over, at selv "professionelt kommunikerende personer", så ofte får ørerne i maskinen.

Sidst husker jeg fra TV en grådopløst spindoktor, der havde skrevet en række nederdrægtigheder på FB om en navngivet person - og det havde givet ballade.
Hendes "forsvar eller figenblad" var, at det var jo kun skrevet for hendes gruppe; men det er langt langt fra professionelt.
... når noget er skrevet på internettet, er det mere eller mindre "offentlig ejendom", og man kan forudse, at det bliver kopieret, videresendt, kommenteret og eventuelt "eksploderer".

Der hvor jeg stadig har mit store forbehold er, at Google, Facebook og andre tjenester analyserer, rubricerer og filtrerer min netadfærd.
Dersom 2 brugere søger det samme ord på Google, får de ikke samme resultatliste.
De vil hver få en liste, der er filtreret i overensstemmelse med hvad algoritmerne har registreret af tidligere interesse adfærd på nettet.

Personligt har jeg så ofte frabedt mig al information om Omega 3 fedtsyrer, mættede og umættede, så når jeg søger "Omega" på Google, kommer kosttilskuddene langt langt nede på listen.
Det er fsv. ganske behageligt.
Men den dag, hvor jeg får en "raptus" om sund kost, skal jeg altså "døje en masse Speedmasters og Seamasters før jeg kommer til mit egentlige emne.
Den personalisering og kiggen over skulderen, må de internetbaserede tjenester vældig gerne undlade for min skyld.

Tilsvarende skal der også udvises omtanke, at FB og tilsvarende sociale platforme ikke bliver eneste skriftlige kommunikations kanal.
Deres form, størrelse og krav om hurtig kommunikation, er nederoderende på det reflekterende og målrettede skriftsprog, der erstattes af "skrevet talesprog".
Læsning af dagbladenes blogs fortæller mig, at netop "skrevet talesprog" er dræbende for en artikuleret debat, meningsudveksling og ofte er årsag til forråelse af debatmiljøet.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: FaceBook - en døgnflue eller en keeper? - sig noget! - af Geodoc - 27-11-2012, 11:39 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)