Omega PO Vs JLC Master Compressor - what to buy?
BobT Skrev:Jeg har tilsyneladende et entry level ur fra JLC. Et Master Calendar med cal. 924, en lagkage konstruktion i bedste Patek Philippe stil. Autotraktoren trækker kalender modulet med dag, dato, måned og månefase. Ikke nogen horologiske landevindinger her, men dog et ur jeg nyder meget. For mig er urets præcision en stor faktor. Jeg var sidste år en smuttur i Geneve for at få justeret mit ur til at gå mere præcist. Det var begyndt at løbe afsted med +3-5 sek/døgn i gennesnit (forskellige test over en måned).
I Geneve havde jeg en aftale med en JLC forhandler som skulle justere/regulere mit ur, selvfølgelig uden beregning. Jeg havde i forvejen sendt mine test data ned så jeg kunne redegøre for mit brugsmønster. Det skal siges jeg bruger uret hver dag.
Da jeg indleverede uret talte jeg med urmageren der skulle regulere det. Jeg sagde jeg gerne ville have det til at gå så præcist som muligt ud fra mit brugsmønster, men så det gik lidt hurtigere når det lå på glasset og tabte lidt når det lå på siden. Der ved kan jeg jo så opnå højere præcision ved at teste mig frem til et mønster for x dage på glasset og y dage på siden, når uret ikke er på armen i løbet af natten. Det giver en forbedret nøjagtighed da præcisionen jo påvirkes.

Da jeg kom hjem gik uret fra d. 19/9-11 til 25/3-12 mellem yderpunkterne +0,37 sek/døgn og -0,65.

Et ændret brugsmønster har medført uret nu går omkring +1,1 sek/døgn.

Ved ikke om det kan bruges til nogen, men der er da lidt fakta om hvordan et ekeltstående entry level JLC kan nogenlunde nøjagtigt.

Mit bedste råd til dig Jeff er, find nogle parameterer der betyder noget for dig, og brug dem til at vælge det ur der passer dig.

Ikke for at overophede debatten men et usselt Omega Dynamic som sikkert koster en brøkedel af et JLC; med et simpelt cal. 1108 aka Eta 2892-A2 målte jeg over perioden fra 30/9 til 14/10 og det havde vundet 3 sek. dvs. +0,214285 sek. pr. døgn i snit uden nogen special justeringer Icon_smil

Mvh. Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure

Beskeder i denne tråd
Re: Omega PO Vs JLC Master Compressor - what to buy? - af TDN - 01-11-2012, 07:27 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)