Har været høj længe nok
Ja denne dag er da bestem en dag, der giver anledning til megen glæde rundt om i de små ur-hjem.

Mit JLC Ados (vækkeur - set i JLC kataloget fra 1933) med sine ca. 80 år på bagen, fik lov til at blive stillet en time tilbage inden jeg gik i seng. Da den ældre dame har småløbet det sidste stykke tid fik regulatoren og et skub mod S.

Mit JLC Master Calendar tåler ikke man stiller uret en hel time tilbage. Manualen siger: Kun små justeringer mod uret på under en time. (Dette er lidt noget bøvl når man er ud at rejse, men kan løses med at kronen trækkes ud på flyveturen).
Sommer/vinter tid gav også anledning til at notere at uret havde vundet 96 sek/81dage. Langt fra tilfredsstillende, men må erkende at et ændret brugsmønster har resulteret i en markant forværret nøjagtighed.

I dette indlæg vil for en gangs skyld spare Jer for min evindelige tabel Icon_rolleyes

Da det indebære adgang til en pålidelig tidskilde, at stille mit armbåndsur, må dette desværre vente til i aften.
1) Dette skal jo så forberedes med, at undertegnede trækker kronen ud lidt mere end en time før uret skal synkroniseres med tidskilden.
2) Når uret har stået stille i mere end en time skal sekundviseren stoppes lige på 0/60, det kan med fordel også gøres ved trin 1)
3) Tiden stilles til næstkommende hele time
4) Kronen trykkes ind så præcist som muligt når den hele time oprinder på tidskilden
5) Med et stopur testes der min. 3 gange, at sekundviseren faktisk går som tidskilden

Denne fremgangsmåde er jo næsten lige så omstændig som DCF77, men kræver dog betydeligt mere manuelt arbejde Icon_mrgreen

De bedste hilsner
BobT
Svar

Beskeder i denne tråd
Har været høj længe nok - af Geodoc - 27-10-2012, 10:29 PM
Re: Har været høj længe nok - af hannover_dk - 28-10-2012, 01:06 AM
Re: Har været høj længe nok - af khbk - 28-10-2012, 10:01 AM
Re: Har været høj længe nok - af Geodoc - 28-10-2012, 11:28 AM
Re: Har været høj længe nok - af pbr - 28-10-2012, 11:47 AM
Re: Har været høj længe nok - af BobT - 28-10-2012, 05:35 PM
Re: Har været høj længe nok - af Geodoc - 28-10-2012, 06:23 PM
Re: Har været høj længe nok - af BobT - 28-10-2012, 06:35 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)