De fem positioner (og en fisk) ...
#1
Inspireret af tråden Sjov, eller måske ligefrem interessant læsning >> Begyndte jeg at læse lidt gamle Walt Odets artikler på timezone.

Startede egentlig bare ud med hans oprindelige explorer 1 review fra tråden ovenfor, hvilket pirrede min nysgerrighed mht funtionel finishing og den elektroniske timer hvorpå han analyserede balancehjulets bevægelser i de forskellige positioner.

Kiggede derefter lidt i hans THE A-B-C'S OF WATCH FINISH og THE LOVELY BLANCPAIN 1106 GETS A NEW BACK (linket til part to i artiklen virker ikke, men part to kan læses her)

Hatten af for en mand der lige modder en guld Blancpain, så den bliver som han vil ha' den. Ser ud til han kan sit kram. Icon_e_surprised

Nå, men nu hvor jeg p.t. logerer lige overfor Tourneau's butik, besluttede jeg mig for at gå derover og høre om de havde en timer, de kunne smide min FF på.

Efter 5-10 minutter kom urmageren tilbage med tallene håndskrevet på en lap papir. De fem positioner var kronen op/ned, skiven op/ned, og 12 op.
Alle positionerne viste mellem +1 og +3 sek/døgn, pånær kronen op.
Jeg pleje at lægge uret med kronen op, når jeg tager det af, og her viste målingen +7 sek/døgn.

Jeg spurgte om jeg måtte få hans lap papir med tallene, hvilket han pure afviste, hvorefter, han straks begyndte at forsvare tallene og spurgte hvor jeg havde købt uret, som om jeg var en utilfreds kunde.
Jeg forsøgte at forklare at jeg ikke var her for at klage, men bare var interesseret i urværket, og jeg godt vidste at tallene var hæderlige for et mekanisk ur, men da havde han allerede lukket helt af, og lyttede ikke efter længere. Icon_e_sad
Det er nok fordi det er USA, og han ikke vil hænges op på noget.
Jeg forestiller mig også at de sikkert har en masse ikke-horologisk sensitive kunder, der tror dyrere = mere præcis tidsangivelse. Oh well ...
Tror jeg prøver at finde en mindre paranoid urmager med elektronisk måleudstyr i Århus når jeg kommer hjem, der måske tør udlevere tallene. Nogen der kender et sted hvor de kan udskrive graferne osv?

Amplituden (balancehjulets udslag) var iøvrigt 272 grader.

Og til sidst et par stemnings-billeder af de medbragte klokkeværker ...

Den det hele handler om; Blancpain Tribute to Fifty Fathoms Aqua Lung ...
İmage

Og beateren, Breitling Aerospace (med en overrasket bonefish taget på the flats ved Wailupe på Oahu).
İmage
İmage
Svar


Beskeder i denne tråd
De fem positioner (og en fisk) ... - af Steff_DK - 29-07-2012, 04:56 AM



Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)