Hvad er det Seamasteren gør så godt?
Kan ikke la' vær' med at blande mig i (bidrage til) denne tråd.
Uret, der gjorde, at jeg blev overbevist om, at Seamasteren "gør det godt", er nedenstående ST 145.0007

İmage
Seamaster Chronostop - og som det ses: godt brugt.
Uret anskaffedes i november 1968 hos Knud Petersen i Århus - nedsat til udsalgspris: 625 kr.
I dag handles de til 6-7000 mkr. Købekraften er 1/10, så det har været en værdifast pengeanbringelse, dog uden afkast.

Siden anskaffelsestidspunktet havde uret siddet på håndleddet i døgndrift og aldrig svigtet.
På grund af urets uproblematiske opførsel, var det overflødigt (troede jeg), at lade uret runde en urmager..
... før i 2006, hvor det umisforståeligt blev mig fortalt, at uret "lignede noget, der var løgn".

For første gang i 38 år blev uret åbnet og sat i stand, med fuld service, nyt glas og lænke.
Nedenfor ses en gangmåling, der er ganske tilfredsstillende:

İmage
Vibrograf måling af Seamaster Chronostop.

Chronostop er bestykket med en kaliber 865, der er en forenklet 861.
Som det ses, har uret hverken minut eller timeregistre. Det er hvad man kalder en minutkronograf.

Denne Seamaster - synes jeg - har gjort det godt, ved design- og funktionsmæssigt, at ramme tidsånden og samtidig have en robust og pålidelig kaliber ombord.

En anden Seamaster, der har været forbi mit håndled, er Seamaster Pre Bond, designet af Gerald Genta:

İmage
Seamaster 200, kronometercertificeret med kaliber 1111 ombord.

Den mekaniske "pre Bond" er blevet udskiftet med en quartz, der til størrelses sammenligning her ses sammen med en Speedmaster Alaska.
İmage
Seamaster 200 med kaliber 1441 i størrelses sammenligning med Speedmaster Alaska.

İmage
Kaliber 1441 er speciel ved at have 2 quartz oscillatorer ombord.
Et slave krystal på 32 KHz og et master krystal på 262 KHz. Værkets logik måler på faseforskydningen mellem de 2 oscillatorer, og kompenserer for temperatur ændringer.

Uret er altså noget så sjældent som digitalt termokompenserende, hvor man almindeligt ser analog termokompensation.
Det giver en mulig gangkonstans på +/- 10 sek/år. Der er mere om 1441 på: Old-Omegas om kaliber 1441

Ligesom med Chronostop, har Omega overladt til Gerald Genta at ramme tidsånden, også uden at det blev outreret.
Samtidig har Omega eksperimenteret med en helt speciel quartz teknologi. ... det er vel (egentligt) også ganske godt gået.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Hvad er det Seamasteren gør så godt? - af Geodoc - 26-06-2012, 08:59 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)