12-05-2012, 07:08 PM
kristofferJ Skrev:Nogen der har et bud på nogle nutidige militærure?
Mit bud ville være et simpelt og billigt plasikur, f.eks. et casio.
Det er let og lille, det sidder ikke fast i noget, går meget præcist og kan udskiftes hvis man skulle komme til at ødelægge det.
De mekaniske ure har vist tabt til elektronikken, når det kommer til holdbarhed.
På en eller anden måde er de billige digi ure vel det ultimative toolur, da det ikke bruges til andet end at se tiden på.
Ja - det vil jeg give dig ret i.
Det vil blive meget subjektivt, men her er mine bud:
Digital-ur da det er det nemmeste at aflæse. Der er nok nogen der vil protestere her, men prøv at læse tre visere helt nøjagtigt så hurtigt du kan
Skal kunne vise UTC og lokaltid samtidigt (evt. lokaltid analogt).
Skal holde tiden meget præcist, dvs. et par sekunders afvigelse på en uge, eller i det lag.
Radiostyret er fint men i fx. Afghanistan er der ikke noget signal alligevel ... Ved ikke om der findes nogle ure, der stiller tiden efter GPS ... Suunto? Måske superquartz værk, men det er stadig ret eksotisk tror jeg.
Må gerne være med sort skærm/gule tal som, Breitling og andre laver. De er gode at aflæse.
Skal være sol/kinetisk drevet så man ikke løber tør for batteri, steder hvor de ikke kan skiftes.
Skal kunne tåle slag og være vandtæt. Lavet i plast eller titanium.
Skal være 40-45 mm og relativt højt. Jeg gider ikke sidde grave efter mit ur under ærmet når jeg skal bruge det - Det skal bare sidde så ærmet hviler på det. Det bliver alligevel dækket af handsker når man har brug for at beskytte hænderne.
Sådan et ur kunne jeg godt bruge

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)