hvad er dette Omega Seamaster værd? bliver jeg snydt ved køb
Der blev blandet lidt her Icon_e_biggrin

Kvarts er batteridrevet, men minimums mekanik, og det mest præcise- Kønsløst mener en del "samlere"

Mekanisk er mekanik - og af de fleste ur glade mennesker set som det mest "rigtige" - Årsagen er vel det her med tandhjul og tik tak og små fine detaljer

Automatisk er mekanisk her blot tilført en rotor så uret trækker sig op ved hjælp af armens bevægelse

Chronometer (og her blander du chronometer og chronograf) er en godkendelse af ure til at være testet for at gå mere præcist end de fleste. Det kan være samme værk, hvor bare testen af det officielle testbureau er forskellen, og det kan være fordi værket er finere

Kronograf er et ur med underskiver (subdials) der kan tage tid som stopur. De findes generelt med 2 og 3 underskiver så de kan vise antal minutter, timer osv. Hvad årsagen til at vælge dem er?+ Tjo - for de fleste vel udseendet - man kan li skriven med de ekstra små skiver, for andre fordi de skal koge æg eller vil vide hvor lang tid der går fra kaptajnen skubber gashåndtagene helt frem, til flyet letter (uden krono kan du som servicemeddelse regne med omkring 35 sek for ganske mange flytyper) - Det er først og fremmest udseende der afgør valget tror jeg.

Endeligt er det værd at nævne vandtæthed. Hvis du vil bade med det, skal du vælge et der er tæt til 200 meter. Jeg ved godt du næppe har tanke om at komme ned på 200 meters dybde (i hvilket fald det nok var sidste gang vi hørte fra dig - verdens rekorden er lidt over 300 meter med "almindelig" flaske dykning, og som amatør skal du slet ikke op den slags, men urfabrikkerne hygger sig at lave visse ure der kan holde til 2.000 meter Icon_razz )) MEN - rigtigt vandtæt svarer i de underlige koder ure bruger, til 200 meter. Det bør så tilmed testes ind imellem- en gang om året hvis det er seriøs dykning, noget mindre ellers.

Have fun -
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: hvad er dette Omega Seamaster værd? bliver jeg snydt ved køb - af hannover_dk - 05-05-2012, 01:06 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)