Afstemning: Hvor lang tid tror du et ETA cal 2892 kan gå
ca 25 år eller mindre
ca 50 år
ca 75 år
100 år eller mere
[Vis resultater]

Hvor lang tid tror du et ETA 2892 kan gå
Claus Tukjær Skrev:Jeg tror også det kan holde evigt, hvis man blot får det serviceret.... Alle delene kan jo skiftes ud....

Kun 20 år hvis et ur bliver serviceret Icon_e_surprised Det kan ikke være en urmager der mener det Icon_rolleyes Det holder sikkert 20 år UDEN service Icon_e_wink

EDIT: Han skriver MINDST 20 år. I øvrigt er han ikke urmager, men efter eget udsagn tidligere ursælger...
han skal ikke så ofte serviceres og selvfølgeligt kan det gå i langt mere end 20 år med lidt service. Som med alt andet, man kan være uheldig og der sker noget med et klinkehjul eller hvad ved jeg, men får det service og måske en reservedel hvis det behøves, så går det også 100 år og mere.

Både 2824 og 2892 stammer jo i en basis fra ETernA og noget af det nærmeste man kommer som forgænger er det som lå i Eterna 3000 fra ca 1962 og som "svarer til" 2892 (det den gang imponerende tynde automatværk med første kugleleje rotor) er Eterna 1424 (og 1199 fra 1948 er så 2824 hvis vi skal nærme os)

Jeg må erkende at jeg ikke går med dem dagligt jo, men der er masser af de ure som går stadigt. En af mine sønners bedste venner går med et 18 K Eterna 3000 fra ca 1960 og det har gået først med hans far og nu med ham, lige siden hver dag, og får lidt service hver 10. år og nu her 52 år efter ser maskinen ud som ny når jeg kigger til den - så der er mange gode år i det
Mit bud - over 100 år hvis der serviceres - Uden service og på armen hver dag - ja så tror jeg der kan være et sammenbrud efter 20 år - men ikke et uløseligt sammenbrud, bare et der kræver lidt skiften. Jeg TROR ud fra de gamle Eterna sager at 2824 vil gå længere end 2892 OG service være enklere også på den lange sigt
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Hvor lang tid tror du et ETA 2892 kan gå - af hannover_dk - 28-01-2013, 07:30 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)