09-02-2012, 09:41 PM
Loncar Skrev:Dejligt ur torben. Har selv et blot helt i stål.En fin detalje du henledte min opmærksomhed på. - Godt beskrevet i "Old-Omegas", hvor brugervejledningen osse findes.
Mit købte jeg tilbage i 2000 og det svigter ikke. En fin detalje er bl.a. At kronen har flere positioner, så man kan nøjes med ar stille timerne.
Tillykke.
Marine Chronometer var det første ur Omega udstyrede med TSA, så man f.eks. kan skifte tidszone uden at sekundviseren stopper.
Nu er uret landet:

... her set i sammenligning med et af kendt størrelse.
På auktionsbilledet:

... var viserne lidt ramponerede.
Ved verifikationen hos Peter Halse, enedes vi om at udskifte viserne, der nu er i bestilling.
Den fugt viserne havde været påvirket af, havde heldigvis ikke haft indflydelse på værket, så jeg ser frem til at lave nogle gode billeder af en kaliber 1441.
Billederne man kan google er sært nok ikke særligt tydelige, så når man nu har en flot 1441'er, må der rettes op på dette.
Uret var 8 sekunder foran ved modtagelsen; men hvornår det sidst var stillet, kan man jo kun gisne op.
Nu bliver det fulgt indtil det skal udrustes med de nye visere, og så må vi se hvad det yder.
I mellemtiden står jeg på hovedet i litteraturen om, hvordan sådan et "dual oscillator" værk fungerer. Det ser godt nok noget "langhåret ud"
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)