En lille ny i familien.... om 4-6 måneder
Jette Skrev:At grænsen er sat til de 8 uger skyldes det dyrevelfærdsmæssige faktum, at de på dette tidspunkt simpelthen er psykisk klare til at komme videre, og at langt de fleste hundemødre begynder at støde dem fra sig fra dette tidspunkt.
dyrevelfærdsmæssige faktum…. Bob bob bob…. Den lader vi lige stå et øjeblik
Den tror jeg ikke på. Tidspunktet er sat som det absolut tidligste man kan være bekendt at tage en hvalp fra sin mor – ikke ud fra en ideel betragtning. Nærmere en kommerciel betragtning.
Samtidig antager loven, at alle hunde (racer) er ens/tilstrækkelig udviklet på dette tidspunkt, hvilket heller ikke svarer til virkeligheden.
Det at hundemoderen begynder at støde hvalpene fra sig er en meget vigtig del af opdragelsen, som hvalpen faktisk har brug for ligesom den har brug for at møde hundefaderen, lege og vise underkastelse osv.

Jette Skrev:Men jeg vil til enhver tid foretrække at præge min hvalp selv fra det lovlige tidspunkt; det er mig og mine forhold, der skal gælde de næste 10-15 år - og det har vi også kraftigt anbefalet, især når det er en hund, der skal bruges til andet end at ligge i sofaen og være en sød hund.

Nu er du jo ikke en hund og kan derfor ikke opfylde rollen (heller ikke selv om hvalpen opfatter dig som artsfælde via sin tidlige prægning).
Og så kommer det jo også an på hvilken prægning vi taler om. Taler vi om jagthunde præger den ansvarlige opdrætter hvalpene med lidt fasan fjer og en ræve hale osv. Og roser dem når de bærer ting. Udgangspunktet for min påstand er jo netop at hvalpen købes af en dygtig, vidende opdrætter som har tid og vilje til at ”gøre det rigtigt” …. Og det leder jo automatisk frem til det næste
Jette Skrev:Og nej, Baun - jo ældre en hvalp bliver, jo lettere er det at håndtere arbejdet. Jeg har kun hørt om større beløb for ældre hvalpe/unghunde, når det har været ex. til udstillingsbrug, ellers er de som regel faldet i pris.
Der skal bruges mere og mere tid på hvalpene jo ældre de bliver – hvis det skal gøres rigtigt:

0-3 uger – tæven klare det stort set selv. De skal vejes og checkes men ellers…

3-6 uger :
Negleklipning
Ormekur
Begyndende fodring
Vejning
Samle op og gøre rent – men ikke meget
Lidt ud og se verden – den meget nære verden udenfor kasse og lidt i hundegår og på græs

6-8 uger :
Negleklipning
Masser af fodring
ormekur
Vejning
Samle på og gøre rent – mere og mere
Lidt mere ud og se verden – høj og lav græs osv.
Prægning med alt muligt
nyt lege tøj, griseører, tørfisk

8 uger og op:
Alt skal intensiveres. Der skal mere til af de hele og man skal også lave mere og mere opdragelse.
Når du siger at der er lettere jo ældre hvalpen er, må det være fordi du ikke agter at gøre alt det man bør gøre:
Listen er uendelig:
Køre bil
Tur til stranden med vand pjask
Tur i byen
Træning i ja/nej – sit, komme når man kalder, vente med at gå gennem døren, kontakt til førehunden (dig)
Vænne sig til soignering
Som sagt listen er nærmest uendelig…. Og så skal hvalpen også lege med mor og far og sove rigtig meget.

Og hvis jeg skal give dig lidt ret, så har du ret i at de færreste opdrættere leverer den vare – og så er det måske bedre som ny hundeejer at gøre det selv.

Der er dog også opdrættere (i hvert fald af jagthunde) som gør et fantastisk arbejde for at præge deres hvalpe på alle disse ting, med hovedvægt på det jagtrelaterede selvfølgelig.

Jette Skrev:Det er i øvrigt noget mærkeligt noget at starte hvalpens nye tilværelse i isolation, ikke bare pga. den manglende kontakt med andre hunde, men sandelig også den manglende socialprægning. Det har vi behændigt undgået ved altid at medgive et hvalpemotivationskursus eller hvad vi nu har kunnet finde i nærheden af det nye hjem.

Enig, men mange gør det – nogen fordi de tror hvalpen kan smittes af diverse sygdomme – andre fordi de bor hvor der ikke er så mange andre…. Og ikke lige får taget sig sammen til det der hvalpemotivationskursus.

Men lad mig slutte (fra min side) denne lange og interessantes debat med at sige:
Hvis man har en optimal opdrætter ville jeg hente hvalpen når den er 10 uger
Hvis opdrætteren bare er ganske almindelig god og gør et rimeligt arbejde ville jeg nok nuppe den ved 9 ugers alderen
Hvis ikke opdrætteren bare er ganske almindelig god og gør et rimeligt arbejde ville jeg finde en anden opdrætter

Nu er der andre ting der også tæller. Nemlig hvornår har man lige 4-8 samlede fridage til at tage imod hvalpen – og jeg håber at det passer med at min hvalp fylder 9 uger Kristihimmelfartsdag!
Og ellers går Conni jo altså hjemme og hygger om hundene (og mig).
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: En lille ny i familien.... om 4-6 måneder - af baun - 05-02-2012, 11:59 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)