Historien bag jeres ure og lidt nybegynder hjælp.
Thor86 Skrev:F/......... Racing ure minder mere om sports ure, men måske ikke med de helt samme egenskaber. Jeg ved faktisk ikke om et "racing ur" har en decideret egenskab.
Grunden til racing er de fleste ure der har dette mærkat på urværket.dk tiltaler mig, samt det vil give mening med mit SLR model.
Og på sigt skal jeg satmesusme også have Steve McQueen modellen - en gang når jeg har pengene
... kan nemt følge tankegangen om, hvorvidt "Racing ure" har en decideret egenskab.

Den klassiske (store overordnede) opdeling af ure er:
# Dress ure, der ofte leder tanken hen på skjortemanchetter og "pænt brug" ved deres design, der ofte er fladt og med moderat (lille) diameter - forfinet udtryk og ædle metaller.
# Sports ure, hvor vi har forladt "Dress urets" forfinede design, og nu har et enkelt og robust design.... og endelig:
# Tool urene, der er karakteristiske ved at være indrettet til specifikt brug:
... herunder er dykkerurene selvfølgelige
... med samme selvfølgelighed findes pilot urene, der ofte er indrettet med skalaer til beregning af ankomst, brændstofforbrug osv.
En hyppig term, anvendt om ovenstående er den tyske benævnelse, "Beobachtungs uhr" eller "B - Uhr"
... Kronografer er grundlæggende også generelt at betragte som Tool ure, og findes som læge-ure, artilleri-ure og findes i vid udstrækning også blandt pilot urene.

Nu er det ikke min hensigt, at genoptage en ældgammel debat om hvilket ur man kan have på til "dress", for her er valgfriheden betydeligt større end den ovenstående inddeling.
Hvilket ur og indtryk, man ønsker at supplere sit bedste dress med, er i dag valgfrit - og derfor ikke underlagt særligt snærende konventioner.

En egentlig specialfremstillet egenskab for "Racing", kan jeg imidlertid ikke komme på. Dermed ikke være sagt, at den ikke findes.
Derimod knytter "Racing" sig hyppigt til ure á la "Steve McQueen", der har gjort en urmodel berømt i forbindelse med racing, eller et ur, der er navngivet á la motorsport.

Tilbage til "Racing" filosofien. - Et ur, der oprindeligt var beregnet til "Racing", eller motorsport - er Speedmaster, der som bekendt "endte som måne ur".

Et andet (Omega) ur, der specifikt er designet med udseende og navn efter racing er:

İmage
Omega Targa Florio - en limiteret udgave af "Dynamic". Billedet stammer fra: The watch Forum
En nøjere beskrivelse (på tysk) findes på: uhrforum.de/hattrick-geschaft-omega-dynamic-date-chronograph-targa-florio - (masser af billeder, som man ikke behøver at kunne tysk for et nyde)

Ligeledes skabt med henblik på autosport findes: "Chronostop Driver" - om hvilken hodinkee forklarer: hodinkee-explains-the-omega-chronostop-an-under-the-wrist-driver
Supplerende information findes i old-omegas/Chronostop

Dette forum har også beskæftiget sig med Chronostop Driver, og her er: hvad Urforum's medlemmer skriver om Chronostop og Chronostop Driver

Som sagt kan jeg ikke finde en specifik egenskab, der gør et ur til et racing ur; men karakteristisk er muligheden for tidtagning, og hermed forbundet, at det er en kronograf.
I ovenstående om Chronostop, er der så blot tale om en minut-kronograf; men den er også glimrende til at beregne gennemsnits hastighed med.

Lad os høre om flere ure, der har tilknytning til Racing eller motorsport.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Historien bag jeres ure og lidt nybegynder hjælp. - af Geodoc - 09-01-2012, 07:50 PM
Re: Historien bag jeres ure og lidt nybegynder hjælp. - af Tukjær - 09-01-2012, 08:11 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)