Måske har jeg været heldig igen !??
Døgnposten er altså en fantastisk opfindelse - her til morgen fik jeg en sms, der fortalte mig, at der var kommet en pakke, som jeg så kunne hente på det tidspunkt, der passede mig bedst Icon_e_smile

Needless to say ........ det tidspunkt, der passede mig bedst var lige her og nu !! Så jeg fik mig selv i tøjet og kørte ned til døgnposten. Og ganske rigtigt, i boks nr. 9, lå der en pakke fra Lauritz.com.

Så da jeg kom hjem, var jeg meget spændt på at se uret - nedenfor følger en billedserie fra udpakningen, som jeg gerne vil dele med jer.

Men allerførst lidt om uret:

Omega Constellation PiePan ref. 14381 cal. 551 (1)

Urets skive er aldeles fejlfri, bortset fra, at der er en ganske lille smule snavs på skiven, som dog ikke kan ses med det blotte øje. Jeg er overbevist om, at Peter Halse vil kunne få skiven til at se ligeså flot ud, som mit gamle ur - men det vil jeg overlade ham til at bedømme, når han får det ind.

Jeg har gennemgået skiven minutiøst med en urmagerlup og har intet fundet, der skulle indikere, at den ikke er original eller, at den er en redial. Såvel tekst, minutmarkeringer og cross hair fremstår meget skarpt og med den rette "spinkelhed" - mange redials kan man kende på, at stregen og skriften er liiiige en smule for fed og/eller fremtrædende. Men denne her er fuldstændig korrekt - ingen røde lamper her !! Den anvendte skrifttype er den korrekte, "t"´et i "Constellation" er, som det skal, kun streget igennem på den højre side og der er prik over "i"´et. Stjernen over kl. 6 sidder snorlige og fuldstændig midt på den lodrette linie i cross hair.

Da det er en ref. 14381, der produceredes i perioden 1959-1962, forklarer det også det manglende "T" i teksten "Swiss Made". I Omegas vintage database er det klart anført, at det lume der anvendtes til dette ref var radium. Der er ikke noget lume tilbage på skiven, men der er tydligt små "fordybninger" i den yderste del af timemarkeringerne, hvor dette har været påsat. Der mangler lidt lume i en del af minutviseren, men jeg formoder, at dette kan ordnes, så det ser godt ud.

Urværkets serienr. er 1796xxxx, hvilket efter Omegas egen serienummer database placerer produktionstidspunktet til at være i den sidste del af 1960, idet man fra 1961 anvendte numre fra 18xxxxxx. Det samme resultat nås, hvis man anvender serienummer tabellerne, der er sammensat af hhv. Chuck Maddox og Ryan Rooney (igen hurra for Omega Link Centralen !!!).

Så i hvert fald, når man ser på urværkets produktionstidspunkt, har jeg her været så usædvanlig heldig at få mig et ur fra mit fødselsår 1960 ........ bonus bonus !!! Icon_e_biggrin At uret så godt kan være samlet med værk, kasse osv. på et senere tidspunkt, er så en anden sag - men for mig, så vælger jeg at betragte uret som fra mit fødeår, idet urets "hjerte" er produceret dette år. Hvornår uret så er solgt, er i min opfattelse fuldstændig ligegyldigt !

Urværket fremstår næsten ligeså flot som mit gamle ur - ifølge bagkassen har det på et tidspunkt været indleveret til en urmager, idet der er et "servicemærke" ridset ind i bagkassen - "15023 WS". Om det betyder, at uret er serviceret på et tidspunkt, ved jeg ikke - men det ser ud som om, at uret fornyligt har fået en ny pakning.

Glasset er fri for ridser og er måske blevet skiftet på et tidspunkt. Men det er originalt og med graveret Omega logo indvendig midt på skiven

Kronen er slidt, men er den originale. Selvom den er slidt, så skæmmer den ikke uret - og da jeg er lettere "hysterisk" mht. originalitet, så vil jeg ikke lade kronen skifte, hvis det på nogen måde kan undgås !

Uret var forsynet med en uoriginal kedelig sort skindrem, som det fremgår af de første billeder. Jeg har udskiftet den med en sort "lizard" rem, som jeg havde liggende - men der er ingen tvivl om, at jeg skal have købt en brun croko-rem til uret snarest muligt. Og så skal jeg på jagt efter et originalt vintage Omega spænde, så uret fremstår 100% originalt.

Men her kommer så et par billeder fra udpakningen:

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Og så til sidst (naturligvis) et par af de obligatoriske wrist shots, efter remskiftet - beklager, at billedkvaliteten ikke blev ligeså god på disse.

İmage

İmage
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar

Beskeder i denne tråd
Måske har jeg været heldig igen !?? - af pbr - 28-12-2011, 02:16 PM
Re: Måske har jeg været heldig igen !?? - af pbr - 02-01-2012, 01:52 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)