Omega Geneve Automatic - søger hjælp/info.
Baun Skrev:Den skal kunne gå - 40 timer - men over 30 så ville jeg ikke sende den til service - under 25 timer så ville jeg sende den til service - og ja jeg er sikker på at man bør kunne trække den op!
vh baun
jeg er aldeles enig med Baun og Peter.

Vil du have noget mere at vide om værket og gangreserven i dit ur, er Ω-Link Centralen et godt sted at begynde.
F.eks. vil man i Ranfft kaliber database kunne konstatere, at gangreserven er 42 timer.

Ω er i øvrigt osse enig med Baun, at uret kan trækkes op manuelt, Jfr. brugervejledningen til uret:
İmage
Illustrationen er hentet fra "Old-Omegas.com" i Ω-Link Centralen. Klik billede for fuld størrelse.

Brugervejledningen svarer også godt på spørgsmålet: Går ud fra at kronen skal være "helt inde", som f.eks på mit manuelle seamaster fra 1961?

Spørgsmålet: det undrer mig nemlig at uret ikke har den karakteristiske lyd af "optrækning" som når jeg trækker seamasteren op
.. jeg troede egentlig bare at kronen blot fedtede rundt

Peter har svaret, at værkerne i 1000 serien ikke har så stor modstand i optrækket. Her kan du trygt stole på fagmandens beskrivelse.
Det er osse min erfaring, at 1000 værkerne mærkes "lidt udefineret, bløde og uden egentlig optrækslyd" ved optræk.

Spørgsmålet: Er det korrekt forstået at jeg kan blive ved i al evighed, eller er der et naturligt stop, som ved mit manuelle seamaster.
På et ur med automatisk optræk, er der en sikkerhedsforanstaltning (slæbekobling), således at hverken brugeren eller automatikken kan "trække uret over".
Så i princippet kan man blive ved "i al evighed" - la' vær' med det Icon_e_wink

Det er et "godt verdensbillede", at opfatte det manuelle optræk af uret, som den primære kilde til energi - og automatikken som en "vedligeholder" af denne energi.

At trække uret op ved at "ryste" det - kan faktisk godt lade sig gøre. Men man kan ryste det på en led (retning), så det absolut ikke trækker noget som helst op.
I stedet for beskrivelsen "ryste", ville jeg beskrive en effektiv optræksbevægelse som drejninger - akkurat som i en watchwinder.

I brugervejledningen fremgår det: "Your Omega is a high frequency automatic watch"
Fra linket til Ranfft fremgår, at urets slår med 28.800 slag i timen - hvilket svarer til 8 slag i sekundet. Dejligt hurtigt.

Velkommen på forum og god fornøjelse med uret.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Omega Geneve Automatic - søger hjælp/info. - af Geodoc - 27-11-2011, 10:50 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)