17-06-2011, 07:16 PM
8 års levetid er ret flot for et af de ældre Kinetic værker. Måske det snart har fortjent et batteriskifte
Nogle af de ældre Kinetic modeller havde problemer med lækager, og afgik dermed ved døden
Deraf mit råd, Kim
Jeg har tilladt at citere mig selv fra en anden tråd, for lige at uddybe lidt omkring Kinetic teknologien:
"Hvis det godt må være lidt nørdet
, så er hovedforskellen imellem den gamle kinetiske teknologi (AGS: Automatic Generating System, introduceret i 1988) og den nyere, at i de gamle ure, der blev energien opbevaret elektro-statisk i en kondensator, hvorimod energien i de nyere bliver opbevaret kemisk i et lithium ion batteri. I praksis, der betyder overgangen fra anvendelse af kondensatorer til lithium ion batterier, at energien kan lagres i længere tid. Tidligere, der havde mange kinetiske ure en gangreserve på omkring 72 timer, og idag kan gangreserven være helt op til ca. 6 måneder. Mange af de udskiftede kondensatorer - selv på mange gamle modeller - er blevet erstattet af lithium ion batterierne. Seiko har altså erkendt, at deres AGS og Kinetic teknologi var mangelfuld, og har i stedet implementeret en løsning, som er både bagud-kompatibel og fremadrettet mere robust og driftsikker. Direct drive værket har den fordel, at det som med et traditionelt mekanisk ur, kan oplades ved at dreje på kronen. Power reserve indikatoren viser dig, hvor meget energi du tilfører batteriet ved hvert kronedrej - sådan i bedste interaktive stil. Som nævnt, så kan du også få funktionen Auto-Relay - altså en form for hvile funktion. Bliver spændende at se hvad du ender ud med
Jeg har selv haft Seikos SBDD001 og et SBDD003 Kinetic Marinemaster med Direct Drive - dejlige ure
Jeg har tilladt at citere mig selv fra en anden tråd, for lige at uddybe lidt omkring Kinetic teknologien:
"Hvis det godt må være lidt nørdet
Jeg har selv haft Seikos SBDD001 og et SBDD003 Kinetic Marinemaster med Direct Drive - dejlige ure
De venligste hilsner, John

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)