21-04-2011, 10:06 AM
@lajzen: Det med skarpheden af Canon kit objektiv og de to Nikon du fremhæver er nu ikke så udtalt endda. Ser du på <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.photozone.de" onclick="window.open(this.href);return false;">www.photozone.de</a><!-- w -->, Så får Canon 18-55 IS 3,5 stjerner i optisk kvalitet, Canon 55-250 IS får 3 stjerner, Nikon 18-105 får 3 stjerner og Nikon 18-200 får 2,5 stjerner. Mekanisk kvalitet er noget bedre på de to Nikon - ingen tvivl om det, men Canon kit objektiver er nu ikke så ringe endda. Nu er det selvfølgelig heller ikke fair at sammenligne et 18-55 og et 55-250 objektiv med to objektiver, der har noget større zoom range - den fleksibilitet koster noget på den optiske kvalitet, når man vil dække fra vidvinkel til tele.
Ser du på Canons 18-200, så får den kun 1,5 stjerner i optisk kvalitet og deres 18-135 får 2 stjerner, så holder man dem op i mod de to Nikon du nævner, så får Canon klø (og prismæssigt ligger disse to Canon objektiver også meget tæt på de to Nikon, så man kan ikke sige, at grunden til Nikon er bedre så er, at de også er dyrere).
Hvis Sub'erman vil have bedre optiske billeder, så er der ikke den store gevinst at hente ved at skifte til Nikon med de nævnte objektiver i forhold til, hvad han har nu - der skal lidt mere til.
Som sagt er jeg selv Canon mand, så det farver selvfølgelig lidt - men hvis jeg skulle starte helt fra bunden i dag med indkøb af udstyr, så ville det nok være 50/50 om det blev Canon igen, eller om der skulle stå Nikon på kameraet
Ser du på Canons 18-200, så får den kun 1,5 stjerner i optisk kvalitet og deres 18-135 får 2 stjerner, så holder man dem op i mod de to Nikon du nævner, så får Canon klø (og prismæssigt ligger disse to Canon objektiver også meget tæt på de to Nikon, så man kan ikke sige, at grunden til Nikon er bedre så er, at de også er dyrere).
Hvis Sub'erman vil have bedre optiske billeder, så er der ikke den store gevinst at hente ved at skifte til Nikon med de nævnte objektiver i forhold til, hvad han har nu - der skal lidt mere til.
Som sagt er jeg selv Canon mand, så det farver selvfølgelig lidt - men hvis jeg skulle starte helt fra bunden i dag med indkøb af udstyr, så ville det nok være 50/50 om det blev Canon igen, eller om der skulle stå Nikon på kameraet
MVH Jesper

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)