12-04-2011, 02:43 PM
Uha uha en udfordrende tråd - og endda "udfordret lidt" af Joepete 
Det er mit indtryk, at teknologien med de radiostyrede ure, inspirerer designerne til at gå fuldstændigt agurk i "den futuristiske boldgade", og diske op med ure, der ligner noget, der er skåret ud af instrumentpanelet på et science fiction rumskib.
Ligeledes er jeg faldet over utallige "kreationer" i semi transparent cyklamefarvet plastik, der giver "ondt i håret", blot ved et flygtigt blik på klokken.
... med andre ord, jeg genkender problematikken med at finde noget, der ... er lidt mere kvali end Casio's plastic; men er ikke faldet over en løsning.
- "Findes der overhovedet et radiostyret (herre)ur, der ikke virker påfaldende futuristisk eller "over teknologisk"? - og fandt nogle ganske få:

Pris: 525$ i stål
i!CWk~$(KGrHqQOKj!EzJugmvIDBM5T+4R-Lw~~_35.JPG)
Pris: 500£ i børstet Titanium.
I denne tråd: .. en god handel undrede jeg mig over hammerslagsprisen:

Mine egne erfaringer med X-33 (der jo blot er et selvstændigt gående quartz ur) er, at det overholder specifikationen +/- 0,1 sek/døgn, ved nu på 3'die år (og samme batteri), konsekvent at være 16 døgn om at tabe 1 sekund.
Uret har masser af personlighed; men forudsætter selvfølgelig at man kan værdsætte en aparte "grimrian".
Der er "evigheds"kalender (indtil 1. januar 2100). Det er velsiddende, vejer 112 g incl lænke og er fremstillet i Titanium.
Det har tonsvis af funktionalitet, på en behersket, blufærdig og langt fra anmassende måde.
Til trods for at Joepete's forslag: "Seikos SDGA001 med Brightz teknologi og Active Matrix display" (heller) ikke er keramik, har jeg osse været inde over det ur.
Det er stramt og enkelt i designet - og udstråler blot, "Her er det nøjagtige klokkeslet!"
Om "Keramik projektet" ser jeg med stor forventning frem til indlæg, der har større opfindsomhed og "næse" for den specialitet, for den finder jeg godt nok vanskelig
God jagt. Med venlig hilsen - Geodoc
McAllan Skrev:Hej... en problematik, som jeg netop har endevendt i søgen efter et robust og letaflæseligt radiostyret arbejdsur.
Lige så meget jeg elsker mekaniske ures sjæl, lige så meget sætter jeg pris på god præcision i dagligdagen og især når jeg er afhængig af offentlig transport. Så derfor er mit nuværende hverdags-ur et Casio radiostyret og de mekaniske henvist til særlige lejligheder.
Det er som sådan ikke problemet - problemet er at jeg gerne vil have noget der er noget kønnere og lidt mere kvali end Casio's plastic.
Det er mit indtryk, at teknologien med de radiostyrede ure, inspirerer designerne til at gå fuldstændigt agurk i "den futuristiske boldgade", og diske op med ure, der ligner noget, der er skåret ud af instrumentpanelet på et science fiction rumskib.
Ligeledes er jeg faldet over utallige "kreationer" i semi transparent cyklamefarvet plastik, der giver "ondt i håret", blot ved et flygtigt blik på klokken.
... med andre ord, jeg genkender problematikken med at finde noget, der ... er lidt mere kvali end Casio's plastic; men er ikke faldet over en løsning.
McAllan Skrev:Jeg forestiller mig noget i keramik, men synes jeg har extremt svært ved at finde noget der falder i min smag.... under min egen søgen, stillede jeg mig selv en "opgave for sjov", nemlig:
* Det skal være med dato og meget gerne dato der selv skifter i måneder med mindre end 31 dage.
* Meget gerne med stop-ur.
* Hvis ikke det er radiostyret (og dermed justeres med max et par dages mellemrum) skal det være rimeligt præcist. En afvigelse på 1 sek/dag som jeg synes der typisk er i mine kvarts-ure der ikke er i prisklassen >= 5000 synes jeg bare ikke er imponerede eller godt nok.
Jeg har ikke de vilde krav til hvilke funktioner af uret, der er digitale og hvilke der er med visere.
Men det er et krav, at er uret med visere skal de letlæselige. Altså tydelige minutmarkeringer så f.eks. 19:23:30 kan aflæses hurtigt og præcist.
Ser frem til nogle forslag. Prisniveauet er op til en 8-10 k, men må gerne være lidt lavere.
Synes jeg har prøvet at kigge på Junghans og Rado, men synes ikke de pt. har noget (på deres hjemmesider), der både tiltaler mig (designmæssigt) og opfylder mine krav.
Evt. andre mærker der laver noget i keramik som jeg har overset?
- "Findes der overhovedet et radiostyret (herre)ur, der ikke virker påfaldende futuristisk eller "over teknologisk"? - og fandt nogle ganske få:

Pris: 525$ i stål
Pris: 500£ i børstet Titanium.
I denne tråd: .. en god handel undrede jeg mig over hammerslagsprisen:

Mine egne erfaringer med X-33 (der jo blot er et selvstændigt gående quartz ur) er, at det overholder specifikationen +/- 0,1 sek/døgn, ved nu på 3'die år (og samme batteri), konsekvent at være 16 døgn om at tabe 1 sekund.
Uret har masser af personlighed; men forudsætter selvfølgelig at man kan værdsætte en aparte "grimrian".
Der er "evigheds"kalender (indtil 1. januar 2100). Det er velsiddende, vejer 112 g incl lænke og er fremstillet i Titanium.
Det har tonsvis af funktionalitet, på en behersket, blufærdig og langt fra anmassende måde.
Til trods for at Joepete's forslag: "Seikos SDGA001 med Brightz teknologi og Active Matrix display" (heller) ikke er keramik, har jeg osse været inde over det ur.
Det er stramt og enkelt i designet - og udstråler blot, "Her er det nøjagtige klokkeslet!"
Om "Keramik projektet" ser jeg med stor forventning frem til indlæg, der har større opfindsomhed og "næse" for den specialitet, for den finder jeg godt nok vanskelig
God jagt. Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)