Golay skibskronometer - Ej super imponeret over servicen!
@ Geodec

Tusind tak for info Icon_exclaim
Ja, det er rigtigt nu du siger det. Så nogle billeder på nettet for år tilbage af et Omega Marine Chronometer. Undrede mig over konstruktionen også dengang. Antog man måske lavede den konstruktion for at et uheldigt slag i teorien kan rykke en stepmotor ét step, men spørgsmålet er om ikke det skal være så kraftigt at hele uret alligevel ødelægges... Icon_question

Jeps, deling dengang var helt uden microcontroller og selvom IC'en var opfundet i 1970, så alligevel endda ofte med diskrete transistorer som det også ses her. 12 kHz der må næsten også være en 3-deler eller flere i denne (har ikke lige regnet efter hvad kan passe). Mystisk, for ville umiddelbart mene en 2 deler er simplere, så skulle der bare vælges et krystal med anden frekvens. Ja, sådan set kunne de også have klaret sig med et par CMOS kredse i 4000-serien, de blev introduceret i 68 ifølge wiki.

32.768 Hz er typisk den frekvens et kvartsur kører med i dag og har gjort det siden slutningen af 70'erne. Det er nemlig dejlig nemt deleligt med 2-delere (binært) hele vejen. Men der er da undtagelser, har f.eks. et Philips urværk (datomærket uge 12 1979) i rodeskuffen næsten magen til den type, de der skrækkelige nymodens lavpris vægure har i dag. Men frekvensen er hele 4.194.304 Hz. Rent tilfælde jeg så et smadret ur i skralderummet. Uret var næsten knækket halvt over, men urværket og viserne var hele og pæne og da jeg så frekvensen kunne jeg ikke lade være med at tage det med hjem. Har dog ikke fundet nogen anvendelse endnu, men hvem ved...
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Beskeder i denne tråd
Re: Golay skibskronometer - af hannover_dk - 26-03-2011, 07:39 PM
Re: Golay skibskronometer - af Kim T - 26-03-2011, 07:48 PM
Så' der billeder! - af McAllan - 26-03-2011, 08:18 PM
Re: Golay skibskronometer - * _ Nu med billeder ! _ * - af McAllan - 26-03-2011, 11:40 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)