26-03-2011, 08:18 PM

Sjovt. Kassen ser langt bedre ud på billedet end i virkeligheden. Derudover har nogle skræmmer og malerklatter som kameraet ikke lige ser her.

Lige et overblik over hvordan det ser ud når pladen med instruktioner er skruet af.

Elektronikken. Ved nærmere eftersyn, så er der faktisk et par tantal-kondensatorer og en enkelt elektrolyt (synlig på næste billede). Nå, men jeg tror nu de har det helt fint og skulle de en dag være skyld i det ikke virker længere kan jeg da heldigvis selv ordne det selvom det da klart er sjovest at uret virker, så er det da endnu sjovere når _alt_ er original.

Den ene lyt kan ses.

Nærbillede af det kollo-enorme krystal. Man kan faktisk godt høre det pive hvis man lytter godt efter. Det er frekvensen dels lav nok til, dels er krystallet så monster stor at selvom det er hængt fjedrende op i røret, så afsættes der alligevel svingninger der er store nok til at de kan høres med åben kasse!

Den mekaniske del af urværket. En spøjs konstruktion hvor der sidder en aktuator efter samme konstruktion som et drejespoleinstrument. Den rykker så viseren et halvt sekund hver gang den rykker sig fra den ene side til den anden. Umiddelbart er 4 sten synlige, men lur mig om ikke der er minimum 5, da det ville være mærkeligt hvis drejespolen kun var lejret med sten i den ene side.
Jeg havde egenligt ventet at se et værk med stepmotor som man typisk laver dem i dag. Den måde elektronikken giver pulser ud med hver sin polaritet hvert halve sekund kunne nemlig også sagtens drive en stepmotor gearet til et skridt hvert halve sekund (modsat typisk 1 sekund i dag).
Ja, sådan et værk er der vist ingen vej uden om at overlade til en prof. Drejespoler (kender dem fra drejespoleinstrumenter) er nogle sarte nogen, både hvad angår ophæng og tilledninger. Men nok ikke så mærkeligt at man bruger stepmotorer i dag - de er dejligt robuste.
Og sjovt... Nu har det kørt et par timer uden stop. Der har nok siddet noget stift smøring eller lign. Men er det samme pris som et standard armbåndsurværk at få renset og smurt mekanikken vil jeg i hvert fald gerne give det.
Edit: Grunden til at jeg tror uret er fra 1970 er fordi den seneste datomærkning jeg kan se på komponenterne er uge 7 1970. En pæn del af dem er dog også fremstillet i slutningen af '69
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)