14-03-2011, 12:33 PM
Baun Skrev:Det kommer vel også an på hvad man vægter. fornogen betyder udseende meget for andre er præcision vigtigere end robusthed osv. Imgen er vel verdensmester i det hele.Nej - det er vel få som er istand til det hele. Eterna 3000 blev videreudviklet, men det er faktisk i småtingsafdelingen. Eterna 3000 værker fra 1962 kører totalt problemfrit idag i 2011 og det samme ved jo både du og jeg, at Omegas 564 gør det - jeg har faktisk ikke haft egentligt sammenbrud af nogen af dem, men naturligvis haft købt nogle der skulle ha frisk olie på. Efter det - kører de fint, og da jeg ikke tester fald mod badeværelsesgulv, har jeg ikke oplevet sammenbrud.
Et interesant spørgsmål, som jeg næsten ikke ved om jeg tør stille er:
Hvordan ville et Omega Caliber 564 klare sig i denne sammenligning? Jeg regner 564 for Omegas bedste automatiske værk fra "in house perioden", men der er jo ikke udviklet på det siden 1967 - i modsætning til ETernA 3000 som jo blev videreudviklet til 2892.
vh Baun
Det er flotte værker - Omega i mine øjne absolut smukkest, Eterna 3000 med den store fordel at den er 3,6 mm (eller er det 3,65 inkl. rotor) hvor Omega 564 er 5,05 mm høj. Det giver dels muligheder i kasseform at komme ned i højde, dels har det i ETA 2892 versionen givet en klar fordel, når den er basis for modulkronografer, da den stadigt slipper for at blive for høj.
Nu skal man jo ikke forfalde til at bavle om en af sine kæpheste
Vi har haft det oppe før. Der er ikke sket noget stort epokegørende som gør almindelige mekaniske ure langt mere solide eller præcise - i mere end 50 år. Der er kommet kinetic og har været kvarts og stemmegafler, og der er springdrive - men for det almindelige mekaniske ur, der var det i princippet udviklet færdigt for mange år siden.
Hvad der er sket af betydning er, at der slet ikke er råd til den store menneskelige arbejdskraft som selv i 1960 stadigt var en del af faget, ikke før vi kommer op i helt andre prisklasser.
vh
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)