23-02-2011, 11:10 PM
olof Skrev:Siden vi taler om Valjoux...Jeg vil tro reserve dele er lige svære eller lette (nah lette er de ikke, men via div udenlandske handlere - eller ebay - eller via kanabalilsering, går det jo som regel.
Hvor stor er forskellen mellem 22/23, 72 og 92 egentlig? Der er jo allesammen kolonnehjul, ikke? Hvilket er "bedst", hvordan seer det ud med reservedele til de andre?
22 er uden for det nævnte selskab kan man sige. Den er lidt større for det første (giver også oftest større kasser i vintage) og den er ældre. Der er ikke noget af de næste, der som sådan, ud over kronograf erfaring og kolonne tænkende, som direkte er basis for 23 og op.
23 er efterfølger til 22, oftest med stødsikring og som nævnt lidt mindre, men ellers samme plads på en kvaliltetsskala vil jeg sige.
Begge er - som 92 der jo så er nyere, og nok må regnes for lidt/noget under de to første - med to subdials.
72 er med tre subdials, på 23 basis, men udvidet og forfinet - og 72C har så tilsat pointerdate samt dag og måned.
72 er klart dyrere end de to/tre førstnævnte
Der er andre end valjoux som lavede gode kolonner (og jo stadigt en del som laver helt friske kolonnehjuls kronografer) Af gamle kan hurtigt nævnes et par - Venus 178 (navitimer som inden var med v 72) i tre subdials og med 2, Landeron 39, excelsior park og Angelus. (og nogle enkle andre)
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)