03-02-2011, 08:49 PM
hannover_dk Skrev:Proxi Skrev:Det tror jeg er helt korrekt - en opskrivning skal så bindes i opskrivningsreserver mener jeg, men der vist også lidt specielle regler for ejendom og jord - men jeg tror ikke bare man kan undgå konkurs ved at skrive sit ur-varelager op med prisstigninger, det bør ikke få lov at påvirke EK - men stensikker er jeg ikke, jeg er absolut ikke revisor - og et er jo MÅ et andet er GØREhannover_dk Skrev:Fy da - om ikke jeg husker helt galt, skal varelager altid tages op til laveste af anskaffelses - eller genanskaffelsesprisHmm som jeg husker det, så skal man nedskrive, - men må opskrive. Men som oftes gør man det ikke, eftersom man skal have opskrivningen bundet i en særlig reserve hvilket ikke påvirker resultatopgørelsen positivt. Over tid vil egenkapitalen dog være uændret.![]()
![]()
vh.
vh
Nej er det ikke kun ved et anlægsaktiv? Varelager, et ikke finansielt omsætningsaktiv kan vist nok opskrives til genanskaffelsesværdi, altså forhandlerens pris ved importøren. Men en stigning i vejledende udsalgspris, medfører jo ikke nødvendigvis en proportional stigning i indkøbsprisen.
Årsregskabloven:
§ 46. Varebeholdninger kan opskrives til genanskaffelsesværdi. Andre
omsætningsaktiver, som ikke løbende reguleres til dagsværdi efter §§ 37
eller 38, kan opskrives til dagsværdi. Bestemmelserne i § 37, stk. 1, 2.-4.
pkt., og § 41, stk. 3, finder anvendelse. "
Men som Hannover skriver, er det jo noget man kan gøre, men jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle gøre det.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)