3-6-9 minutmarkeringer på vintage chronographer - info søges
bon jour

Jeg har i en del år været af den faste overbevisning at 3-6-9 minutmarkeringerne på vintage chronographer var beregnet til tidtagning af "udenbys" samtaler. Flere kilder på nettet bekræfter dette, bla oplysninger fra AT&T og andre tele selskaber, om at afregningen blev fortaget pr påbegyndt 3. minut. Siden jeg fattede interesse for militære chrono'er har jeg dog flere gange undret mig over tilstedeværelsen af disse markeringer på div militære ure. En forklaring kan selvfølgelig være at der fandtes en civil udgave af samme ur og at skiven var blevet skiftet ved service. En anden mulighed er at civile ure senere er blevet "konverteret" til militære for at score kassen. MEN eksisterer der en 3. mulighed, nemlig at der var et funktionsoverlap mellem den civile og militære (piloters) brug af 3-6-9 markeringerne?

Under research af nedenstående Lemania 617 angiveligt SwAF, er der en ting som slår mig: der er intet donor ur hvis skiven skulle være fra et civilt ur OG der findes mig bekendt ikke engang en Lemania med denne kasse. Så tvivlen nager mig: er det en SwAF?

Pludselig slår det mig at en af de mest eftertragtede militær chrono'er "Breguet Type20, Marine Nationale" har en special minut tæller på kun 15 minutter, med markeringer hvert 3. minut. Dette er interessant idet den alm. Breguet Type20 allerede var blevet leveret til det franske luftvåben i en 30 minutters udgave uden markeringer!

Dertil kommer at det franske luftvåbens testcenter CEV, senere fik specielle versioner af Dodane Type21 som havde deres 30 minutters tæller med klarer makeringer hvert 3. minut, og yderligere var tal markeringerne ved 6-12-18-24 istedet for 5-10-15 osv.

Jeg sporer et vist overlap i brugen af 3-tabellen, mellem civilt og luftbåren brug, men savner viden om præcist hvad disse 3 minutters intervaller kunne være blevet benyttet til. En fransk kilde foreslår noget om start tider på et hangarskip?

Håber det er et par piloter iblandt læserne, som kan komme med et par gode ideer.

/longbear

PS. Breitling co pilot har også markeringer som Breguet

Lemania 617
İmage

Breguet Type20 Marine Nationale
İmage

Dodane Type 21, CEV special (ikke uret men bogen det ligger på!)
İmage
Svar

Beskeder i denne tråd
3-6-9 minutmarkeringer på vintage chronographer - info søges - af longbear_phpbb3_import15793 - 15-01-2011, 07:14 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)