14-11-2010, 05:39 PM
hannover_dk Skrev:Jeg tror der er almindelig enighed om garanti og reklamation 6 mdr +1,5 år. Hvordan står det ved internethandel af brugtvarer. Jeg kan se, at vældigt mange på ebay skriver, at der er tale om privathandel og der ikke ydes nogen form for garanti. Jeg går ud fra som givet, at det er for ikke at blive betragtet som egentlig handler.
Det må omvendt betyde, at firstwatch og andre egentlige internethandlere, er omfattet af kravet til garanti/reklamationsret. Er kravet til brugtvarer det samme som for nyvarer? Det lyder ikke naturligt, men ved nogen det?
HVIS det er det, så er sagen jo klar, de første 6 mdr garanterer firstwatch for vandtæthed hvis uret står som 200 m vandtæt på skiven, og de næste 1,5 skal det bevises om fejlen var der fra starten eller er opstået, og der tror jeg forbrugerrådet, men et nyt ur ville sige den må ha været der fra starten, man kan jo ikke gøre meget for selv at gøre et ur utæt.
Mon ikke der er andre regler for brugtvarer eller hvordan forholder det sig??
vh
Der skelnes ikke mellem nye og brugte varer, der er altid 2 års reklamationsret, men det dækker selvfølgelig ikke almindelig slidtage, som eksempelvis en mørnet pakning på et 15 år gammelt ur.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)