Vintageur til begynder
Hej

Jeg har lyst til at købe mig et godt mekanisk ur, og tænker på at købe et vintageur i prislejet kr. 3-6.000.
Da jeg er helt nybegynder indenfor ure, har jeg et par spørgsmål, som jeg håber I kan svare på.

1. Kan man betragte køb af ure som en investering? Sagt med andre ord, holder ure deres værdi, stiger de i værdi eller mister de deres værdi? Er der nogle typer, som er bedre investering end andre? Vintage vs. nye ure?
2. Florerer der uægte ure på fx dba.dk og Lauritz.com, eller vil det være ok, at købe et ur gennem sådanne sites? Jeg har været et smut forbi en urmager, og synes priserne på dba er noget lavere end hos urmageren...
3. Er der ure, eller mærker, som I vil anbefale til en rookie som mig? Jeg er 35 år, og synes det nu er tid til et ordentligt ur. Jeg er dog stadig studerende (har et par år tilbage af studiet), så derfor vil jeg gerne holde mig omkring det nævnte prisleje. Jeg har vedhæftet nogle billeder, for at vise hvilken stil jeg er ude efter.
4. Hvilke ting skal man være særligt opmærksom på, når man køber et vintageur? Jeg formoder originalitet af alle dele er et vigtigt parameter? Ridser, ren skive, eller hvad? Nyserviceret? Eller er glasset fx mindre vigtigt, da man blot kan skifte det? Jeg forestiller mig, at skiven er af stor vigtighed?

Bedste hilsner
Bach
Svar

Beskeder i denne tråd
Vintageur til begynder - af Bach - 04-11-2010, 10:48 PM
Re: Vintageur til begynder - af baun - 04-11-2010, 11:16 PM
Re: Vintageur til begynder - af hannover_dk - 04-11-2010, 11:31 PM
Re: Vintageur til begynder - af Peter - 05-11-2010, 02:52 AM
Re: Vintageur til begynder - af hannover_dk - 05-11-2010, 04:15 PM
Re: Vintageur til begynder - af TDN - 06-11-2010, 11:26 AM
Re: Vintageur til begynder - af Peter - 10-11-2010, 02:32 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)