aquastar - geneve - fra Peters GTG Lidt tungt indlæg
Jeg købte en Aquastar Geneve af Peter. Egentlig er det deres krono jeg er vild med, men mærket er sjovt.
Aquastar blev skabt af nogle franske dykkere - og arbejdede sammen med spirotech og Jacques Costeau, hvis team bruge flere af modellerne. Det var blandt de tidligere dykkerure - mit er deres første model og nok fra ca 1960. (firmaet er fra 1958 eller 60)
Mit har ikke originalt glas (Peter har skriftet det - da det gamle var håbløst) Det originale har indvendig lup over datoen. Jeg kan undre om viserne er originale. De er gamle, og minutviser har tabt lumen - men de passer ikke med dem jeg ser på de billeder jeg kan finde af Aquastar. Jeg kan dog finde et vintage sæt til aquastar i Sverige, men er usikker på om de passer - de er dog så rimelige, at jeg tager dem hjem.
Jeg kan også finde en aquastar på ebay, uden krans - til p.t. 1,5 Euro men 4 dage tilbage - fingers OFF venner - den har originalt glas og visere - så den kunne jeg godt tænke mig at få fat i, og så sætte de to ure sammen.

Kransen på Peters sad helt løst - lige til at tage af (Peter gjorte helt klart at det var absolut userviceret ud over nyt glas):
İmage

Den manglede også en hver form for sort i streger og tal - og det kan jeg se de originalt har haft.
İmage

Den klarede jeg med lidt sort maling - på med det og tørre af med det samme, og det blev fint nede i hullerne
İmage

For at få kransen til at sidde fast - og kunne dreje (skal ha lidt kraft) - indbyggede jeg en lille fjeder, mellem glas og krans. Muligvis er original glasset sådan at det holder kransen i sig selv, men fjederen virker
İmage

og kransen var på og virker tilfredsstillende:
İmage

Costeaus var med hvid eller orange plet i toppen (billeder af begge) - jeg lod min blive orange - og hældte så lidt støv på for at patinere den
İmage

Bagsiden ser ud til at være lavet til et specialværktøj for at åbne den - sikkert som led i vandtæthed for dykkerne
İmage

Og så har den da holdt tiden her på armen
İmage

Her ser Costeau's aquastar:
İmage
og her sammen som trio med spirotechnique ting - så typiske fra hans tid - omkring 1960 Icon_e_biggrin
İmage

Tak for en superhyggelig aften til Peter og alle deltagere - og Per Baun for at tage med med fra Nyborg og retur.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Beskeder i denne tråd
aquastar - geneve - fra Peters GTG Lidt tungt indlæg - af hannover_dk - 03-11-2010, 05:55 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)