16-10-2010, 10:11 PM
Det kommer næppe bag på nogen, at jeg vil henvise til Ω Link-centralen, hvor det generelle afsnits kapitel:
............... Fagudtryk I urverdenen
indeholder linket: "DK Hvad hedder de forskellige dele i urværket. Dansk navnelære", (tak til Tommy Munk) - der viser placeringen af:
- optræksaksel
- muffehjul m. breguettænder
- transmissionshjul
- spærhjul
- kronhjul
- spærkegle
.... og alle de dele, der "klikker" ved optræk.
Her kan man på "exploded views" se de forskellige deles indgreb.
Synes i øvrigt også at makita's vurdering af "tilbage træk" lyder logisk og fornuftig. Selvom jeg ikke har ydet min gamle Seamaster den finfølelse.
Hun klikker lystigt på 42' tyvende år frem og tilbage, og har dermed fået "turen" mindst 14.000 gange.
Men det er jo det fascinerende ved de mekaniske ure: Den overvældende robusthed og driftsikkerhed, når man tager delenes bittesmå dimensioner i betragtning
Med venlig hilsen - Geodoc
............... Fagudtryk I urverdenen
indeholder linket: "DK Hvad hedder de forskellige dele i urværket. Dansk navnelære", (tak til Tommy Munk) - der viser placeringen af:
- optræksaksel
- muffehjul m. breguettænder
- transmissionshjul
- spærhjul
- kronhjul
- spærkegle
.... og alle de dele, der "klikker" ved optræk.
Her kan man på "exploded views" se de forskellige deles indgreb.
Synes i øvrigt også at makita's vurdering af "tilbage træk" lyder logisk og fornuftig. Selvom jeg ikke har ydet min gamle Seamaster den finfølelse.
Hun klikker lystigt på 42' tyvende år frem og tilbage, og har dermed fået "turen" mindst 14.000 gange.
Men det er jo det fascinerende ved de mekaniske ure: Den overvældende robusthed og driftsikkerhed, når man tager delenes bittesmå dimensioner i betragtning
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)