31-12-2012, 02:51 PM
Miwes Skrev:Jeg får lidt nysgerrigt lyst til at spørge dig Mads...
De mange ure du trods alt har fingrene i, kva din forretning, givet det ikke en form for forløsning og fjerner de værste abstinenser for yderlige ur-køb, eller har det den modsatte effekt.
Vh. Michael
Min forretning er startet på samme grundlag som Claus'. Nemlig en meget hyppig udskiftning af 80 % af samlingen, hvor det ikke rigtig kunne forsvares at det økonomiske aspekt ikke havde indflydelse. Så jo... der kommer da masser af spændende ure ind, som jeg normalt ikke ville investere i, hvis mit personlige valg skulle råde 100 %. Den vej rundt er jeg blevet både positivt og negativt overrasket. Man når dog hurtigt til et mætningspunkt, hvor et nyt ur ikke gør den store forskel, hvis man har haft 5-10 ure af samme model tidligere.
Jeg husker f.eks tydeligt forventningens glæde, da jeg i 2002 modtog et Rolex Sub 14060, som var mit første rigtige dyre ur. Det var som et lille barn juleaften. Får jeg et 14060 ind i dag med posten, svarer det mere til at hive 2 liter mælk op ad indkøbsposen. Dermed ikke sagt jeg ikke syntes uret er super lækkert, men når man har haft modellen 10-15 gange før, er alt forventningsglæden væk
Med fare for at lyde arrogant skal der derfor mere og mere til for at jeg glæder mig til at modtage et nyt ur, i takt med at man har set og ejet mere og mere. Det skal helst være noget jeg ikke har haft før, som også matcher min personlige interesse. Dvs. vintage Rolex eller finere/sjælden horologi. Standen er mere afgørende end prisen. Jeg ville hellere føje et mint condition 5513 til samlingen end et halv smadret tropical dial Red Sub, selv om prisen ville være x2 på den røde. Fornøjelsen ved at finde perlerne er større end størrelsen på prissedlen.
/Mads

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)