Hvor tungt er et tungt ur? hvad vejer jeres? Hvad mener i?
Hvad behøver et ur at veje - kunne man også spørge:

Jeg holder mig primært i Vintage området, men har dog medtaget min Seamaster 120 fra ca 2000 i legen.

Gruppen af dykkere ser således ud:

İmage

Faktisk er alle forholdsvis komfortable at bruge i dagligdagen – men der er faktisk meget forskel på vægten – og balancen i vægten.

Den letteste og rareste at have på er min Seamaster 120 (166.027) med natoren. Den måler 36 mm x 41 mm – og den vejer 49 gram med en natorem på. Natoremmen vejer ca 10 gram – og uret ca 40 gram Et let dykker-ur på en let rem. Optimal bærekomfort

İmage

Så kunne man jo vælge samme ur med en typisk ”Vintage lænke” – altså en let og forholdsvis flexibel lænke. Så vejer det 85 gram – altså hele 35 gram mere og ca 70% øget vægt. Det er tungere, men stadig i den lette ende – og balancen mellem ur og lænke er god – nogenlunde fifty fifty! Rart ur at bære i dagevis.

İmage

Skal det være lidt tungere og lidt større kan en Seamaster 120 (166.0088) fra 70’erne komme på. Umiddelbart et både større, tungere og mere massivt ur end den tidligere.
Faktisk overraskende, hvis man kun har set den på billede før. Den måler 38,5 x 42 mm og den vejer 116 gram med lænke – hvis lænken vejer omkring 40 g bliver det 76 til uret – det er næsten dobbelt så meget som det tidligere – umuligt at se på et billede! Uret har mineralglas, hvilket vejer lidt og får uret til at se lidt moderne ud!
Den virker også tungere på armen, men stadig ”til at bære” lænken (1171) giver lidt balance – men da det ikke sidder stramt vil uret dreje lidt – og når man kører bil falder det lidt ned af armen. Men ok – kønt er det!
İmage

Seamaster 300 (166.024) er jo tydeligvis et større ur. Sådan føles det i hånden og sådan ser det ud på billeder. Og det er da også større. 42 mm …. Men vægten 74 gram på nato – altså 65 uden rem – altså mindre end ovennævnte Seamaster 120 – det var overraskende.
Jeg ville ikke lige montere en lænke, men lagde blot en på vægten – 123 gram, men så skal natoen jo trækkes fra… Det vil altså veje 113 gram på lænke!
Hmmmm …. Jeg troede at det var det tungeste, men jeg har ofte, når jeg har båret det tænkt: Det er nu ikke ukomfortabelt! Det har så altid været på natorem!

İmage

İmage

Så er der kun den nyere Seamaster 120 tilbage. Det er ikke stort – 36 mm, men det virker massivt – og lænken er betydelig mere massiv og stiv en de ”gamle” lænker. Det vejer 123 gram – og bliver dermed sværvægteren i denne gruppe – altså hvis vi regner ur med lænke. Uden lænken ville det formentlig ikke veje mere end de ca 75 gram, som også den tungeste af Vintage Seamaster 120’erne vejede.
Her er jo fin balance i vægten mellem ur og lænke og det er da også rart at bære – blot er lænken altså ikke særlig flexibel!

İmage

Det letteste ur – 49 gram – samme størrelse som det tungeste – 123 gram – så er det bare at vælge!

Vh Baun
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Hvor tungt er et tungt ur? hvad vejer jeres? Hvad mener i? - af baun - 03-10-2010, 12:34 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)