Hvad gør et ur til et "tool-ur" ??
Et tool ur er et ur, der foruden at indeholde den primære funktion, at vise tiden også er bygget til at opfylde et fags særlige behov hvad enten man er pilot, dykker, ansat ved jernbanen, indenfor sundhedsvæsenet eller post- og telefonvæsenet.

Jeg tror man skal dele urene i "Det klassiske Vintage tool ur"

Og - i "Det moderne funktionelt tool ur"

Det er i min verden to vidt forskellige ur typer - også selvom der jo klart findes moderne tool ure som i respekt for godt gammelt funktionelt design ligner "Det klassiske Vintage tool ur"

Rolex er jo et af de mærker som bærer historien. Den konservative udvikling hvor design skifter stille og roligt over tid er set med mine øjne et perfekt eksempel på at et design har været så perfekt til både funktion som ”til pynt” at det bare holder – og faktisk ikke rigtig kan overgås.

Listen af ure som er IKONER viser denne vinkel ganske godt.

De moderne funktionelle tool ure finder jeg simpelthen designmæssigt uinteressante. På samme måde som min lap tops design ikke interesserer mig sønderligt. Bevares, den må da godt være pæn, men det er bare en lap top.

Et ur er (eller kan være) et smykke også. Det helt fantastiske er når netop funktion fører til et design som så over tid viser sig også at støtte – eller ligefrem overtage urets funktion. Der er flere Submarinere i dag som bruges til pæn brug end Submarinere der bruges til at dykke med.

Vh Baun
Svar

Beskeder i denne tråd
Hvad gør et ur til et "tool-ur" ?? - af pbr - 03-10-2010, 11:56 AM
Re: Hvad gør et ur til et "tool-ur" ?? - af Mr. Korsbek! - 03-10-2010, 12:03 PM
Re: Hvad gør et ur til et "tool-ur" ?? - af pbr - 03-10-2010, 12:07 PM
Re: Hvad gør et ur til et "tool-ur" ?? - af Bjørn H._phpbb3_import15705 - 03-10-2010, 12:20 PM
Re: Hvad gør et ur til et "tool-ur" ?? - af baun - 03-10-2010, 12:24 PM
Re: Hvad gør et ur til et "tool-ur" ?? - af jacob jensen - 03-10-2010, 12:51 PM
Re: Hvad gør et ur til et "tool-ur" ?? - af HG - 03-10-2010, 04:08 PM
Re: Hvad gør et ur til et "tool-ur" ?? - af pbr - 03-10-2010, 11:33 PM
Re: Hvad gør et ur til et "tool-ur" ?? - af willy - 05-10-2010, 08:54 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)