Største "ur-teknologiske" landevinding ?
Geodoc Skrev:"reversed information grab"

Herligt udtryk, Geodoc!

Jeg tror jeg vil nævne noget andet, som vel egentlig ikke er teknologisk, men alligevel har noget med tidsmåling at gøre. Det at vi inddeler et døgn i 24 timer, som videre deles i 60 minutter og 60 sekunder, det er mig bekendt en af de meget få helt universelle standarder. Blandt mennesker, kulturer og folkeslag, som overhovedet måler tiden, er der mig bekendt ingen, der ikke bruger de 24 timer á 60 minutter á 60 sekunder. Ingen.

I virkeligheden er det jo ikke praktisk og besværligt at regne med. Da franskmændende sørgede for at metersystemet for alle andre mål end tid blev gjort internationalt, slog det jo alligevel ikke helt igennem. Tænk, hvis der var nogle steder, hvor et døgn blev delt i andet end 24 timer (well - personligt ville jeg gerne have 25 timer i døgnet), eller hvor en time blev delt i andet end 60 dele. Så skulle man have forskellige tandhjul i urene, afhængig af, hvor de skulle sælges! Så den helt universelle standard med 24*60*60 - det må være vigtigt!

/Bjørn.
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Største "ur-teknologiske" landevinding ? - af Rolex COMEX - 28-08-2010, 12:53 AM
Re: Største "ur-teknologiske" landevinding ? - af Rolex COMEX - 28-08-2010, 01:00 AM
Re: Største "ur-teknologiske" landevinding ? - af jacob jensen - 28-08-2010, 01:06 AM
Re: Største "ur-teknologiske" landevinding ? - af bjorn_e58 - 28-08-2010, 05:56 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)