Største "ur-teknologiske" landevinding ?
Peder Skrev:Hej - jeg synes vi bør kigge længere tilbage i tiden...
Kristoffer har lidt historisk perskeptiv med i sit indlæg, uden dog at vælge en/flere fra de mange årstal der er nævnt.

Jeg mener klart, at John Harrisons opfindelse af et brugtbart marine-kronometer er det største bidrag.

Min argumentation herfor skal ses i lyset af de enorme konskevenser det fik for skibstrafik, søfart og samhandel over hele kloden, at man pludselig var i stand til, temmelig præcist at fastsætte sin position (længegrad)

Og så var Harrison ikke engang urmager, kan var tømrer !

Helt klart af kæmpebetydning - måske ikke bare så ur specifikt i form af så helt nye løsninger hele vejen, men ganske bestemt jo en hovedårsag til at man til søs kunne bestemme breddegrader, og derved positionen ganske præcist.
Man betvivlede jo den gang, at det ville være muligt at konstruere et ur der kunne klare sig på et gyngende skib og under de mange store temperatur svingninger der ville være ved rejser fra f.eks. England til Indien; - og som var præcist nok. Kravet var et fejlvisning på max 3 sekunder på 24 timer. Dette betyder, at et ur højst måtte vise omkring to minutter fejl efter en sørejse på omkring seks uger. Det lykkedes det John Harrison at bygge omkring omkring 1735 så vidt jeg kan finde? - Godt gået.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Største "ur-teknologiske" landevinding ? - af Rolex COMEX - 28-08-2010, 12:53 AM
Re: Største "ur-teknologiske" landevinding ? - af Rolex COMEX - 28-08-2010, 01:00 AM
Re: Største "ur-teknologiske" landevinding ? - af jacob jensen - 28-08-2010, 01:06 AM
Re: Største "ur-teknologiske" landevinding ? - af hannover_dk - 28-08-2010, 05:24 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)