datering af urinteresse og første seriøse ur
#24
Interessen:
Det startede vel da jeg var 6-7 år (ca 1974-75).
Jeg skulle i skole og skulle have briller. "Urmageren" i den lille Jyske by jeg kommer fra kunne også lave briller...
Han havde en kanon flot Chronograph med hvid skive..woush. Den kiggede jeg rigtigt mange gange på.
Da uret forsvandt/blev solgt fra butikken efter et par år er jeg ikke sikker på mærket, men ur interessen var vakt..!
Uret havde hvid skive, måske derfor min forkærlighed for hvide skiver?

Min far fik en ny Omega Dynamic Day-Date i 1972, som jeg forelskede mig vildt i. Uret gik han med indtil 1990 hvor han fik en Constellation af mor (som jeg havde valgt og købt for hende)
Da far døde arvede jeg hans Dynamic (til samlingen):
İmage

Egne ure:
1:
Min allerførste ur var vel et Casio med LCD display...long gone
2:
Andet ur et Citizen med analog og digital visning...long gone
3:
Tredie ur, som jeg selv købte da jeg læste og fik lidt legater (et legat på 5000kr røg til uret..) var et Tag Heuer series 2000. Uret var et quartz ur som jeg så solgte i 2000 da samlingen begyndte at konkretisere sig lidt mere omkring mekaniske ure...
4:
Et Swatch...mit første mekaniske ur..! Købt i 1991 som jeg stadig har..!
İmage
5:
Rolex 1675 GMT, købt som vintage i Australien da jeg boede der
i denne periode begyndte jeg så også at læse artikler på blandt andet timezone. Uret blev købt som vintage fordi jeg syntes en ny GMT var for dyr...
6:
Audemars Piguet Royal Oak. Købt i Australien
7:
Bulova dress watch vintage købt i Australien. Købt fordi jeg købte noget andet og fik det som rabat...
8:
Et par Seiko Limited Samurai etc købt i Asien..
İmage
9:
Så var der ro et par år. Hus, børn, børn, skilsmisse og med læsning af 2 tyske urblade. Meget tid i ur butikker og på messer. Men primær interesse var nye ure. Blev til en enkelt Daytona med hvid skive og en enkelt Turn-O-Graph med hvid skive Icon_e_biggrin
10:
Så døde morfar og far og jeg arvede et par vintages (Omega's (Dynamicen, DeVille, Geneve), Sira og Zenith)...Så blev det interessant at finde ud af mere om disse ure...lidt Timezone og andre forum indtil jeg meldte mig ind her sidste år. Men har vel reelt ikke været aktiv før de sidste par måneder.

I dag:
Er interessen lidt mere blandet.. Omega, Rolex, Blancpain, Audemars Piguet, Benrus (eller militær ure generelt) og af ny indkøb er der de seneste år kun blevet til vintage (næsten.... Icon_e_biggrin )
I øjeblikket er jeg igang med at finde (læs købe) alle referencer lavet til et specielt urværk fra Omega...Cal 560

Sidste ur køb:
Rolex 5513 fra 1972 købt for et par uger siden..
Med venlig hilsen
Hans Jørgen
------
There comes a time in the affairs of man when he must take the bull by the tail and face the situation.
W. C. Fields
Svar


Beskeder i denne tråd
Re: datering af urinteresse og første seriøse ur - af Rolex COMEX - 31-07-2010, 10:45 PM
Re: datering af urinteresse og første seriøse ur - af Hans Jørgen - 13-08-2010, 05:23 PM



Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)