09-08-2010, 11:21 AM
hannover_dk Skrev:...Det andet er optrækket, idet man kan se forskelle på et helt nyoptrukket ur og et der er lige ved at løbe fjederen ud. Hvor meget det betyder for dit 8 dages værk skal jeg ikke turde sige, men mest stabilt er det nok et sted midt i mellem (de 80% midterste om man vil-som gæt)
Jeg har nu forsøgt mig med at trække værket op hver anden dag. Dette skulle jo betyde at gang reserven ikke kommer under 25%.
Jeg må konstaterer at dette giver en markant målbart anderledes gang. Uret går nu så godt som spot on efter jeg selv har reguleret lidt og trækker værket op hver anden dag.
Dette giver dog anledning til nye overvejelser:
Hvad er egentlig nøjagtighed?
Præcision omtalt i en anden tråd på vintageure (Har desværre ikke kunne finde ud af at linke til den, men de herre som deltaget i denne tråd har nok både læst den og har i det hele taget styr på definitionen
Omkring nøjagtighed går mine overvejelser nu på, om ikke jeg ville sætte større pris på uret hvis jeg kun skulle trække det op hver dag aften som jeg indledningsvis gjorde. Uret har dog 8 dages gangreserve, så lidt skal det da arbejde.
Min overvejelser går nu i retning en af, om jeg skal satse på at opnå nøjagtighed på lang sigt. Dette skulle så gøre ved at indstille/regulere værket til at gå nøjagtigt over 7 dage men optrækning af værket hver søndag aften. (Dette vil jo indledningsvis betyde at jeg skal regulerer værket til at gå hurtigere, da jeg har erfaret at det taber sekunder på den sidste del af gangreserven)
Dette vil jo betyde at jeg må give afkald på min søgen efter præcision, da dette ikke kan forenes med at trække uret op hver 7 dag.
Er det mon andre der har stået overfor ligende valg, at give afklad på et helt grundlæggende princip om at præcision er målet for nøjagtighed virker jo meget uoverskueligt... Og næsten modstridigt...

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)